6 jan - De dag zonder titel

6 januari 2018 - Da Lat, Vietnam

Om 10uur zouden we weg gaat, maar het terugkerende thema van het reizen is later vertrekken dan gepland, zeker als we de avond ervoor veel plezier gehad hebben. Om 10.45u ben ik na weer een heerlijk ontbijt klaar om Fieke met de motor op te halen bij haar hostel. Alicia heeft wat meer tijd nodig, dus slaat het ochtendprogramma over en sluit later bij ons aan. Fieke en ik gaan eerst naar de Golden Valley, wat Niên (het Vietnamese meisje dat ik ontmoet heb) ons aangeraden heeft. Met maps.me rijden we naar de aangegeven plek, waar we een brede rivier met grote stenen erin vinden, eigenlijk meer steen dan rivier. Iets verder stroomafwaarts valt het water naar beneden aan de rand van een klein vergmeertje, waar we onze spullen neerleggen, zwemkleding aandoen en een plek zoeken om het veel te koude water in te gaan. De zon schijnt vandaag, waar volgens het weerbericht een regenachtige dag met onweer zou worden, moeten we ons nu insmeren om onze neuzen na gisteren niet nog verder te laten verbranden. Factor 50 moet genoeg zijn. We rijden zelfs met alleen een T-shirt aan, in plaats van het vest van gisteren en de jas in het noorden. Het water is koud, maar met de zon warmen we snel weer op (en dat op 6 januari). We genieten van de rust bij de waterval want er zijn helemaal geen andere mensen hier. Na een tijdje komen er drie jongens kijken of er van de "klif" af in het meer gesprongen kan worden en na een testsprong van een lage niveau, vinden ze dat het wel kan. Met een drone filmen ze hoe ze springen, zwemmen en de omgeving is. Fieke en ik kunnen dan niet achterblijven natuurlijk en springen (4m hoog) er achteraan. Als we trek krijgen, de twee bananen op zijn en het inmiddels al 13u is, rijden we op de motor terug richting Da Lat en het volgende meer om onderweg wat te eten. Drie keer stoppen we bij een restaurant om te kijken wat ze hebben en drie keer rijden we vanwege de prijs weer verder. 150000vnd (€6) is toch echt te duur voor een lunch. Bij eenzelfde tentje als gisteren krijgen we weer een heerlijk bord rijst met groenten, een ei en voor mij een paar ongeïdentificeerde stukjes vlees voor 25000vnd (€1), dat lijkt er al meer op. Inmiddels is Alicia ook haar bed uitgerold en spreken we bij het Suoi Vang Lake af om te zwemmen en de zonsondergang te bekijken, dat lake ons wel een goede besteding van onze "luie" dag. Alicia is er wonderbaarlijk genoeg eerder dan wij en zeg dat we niet naar binnen mogen, er staat een hek voor, maar ze heeft wel op maps aangewezen gekregen waar we heen moeten. Daar aangekomen blijkt dat de échte Golden Valley te zijn, maar we willen eigenlijk naar er water, dus rijden we verder op zoek naar een ingang naar het grote meer, wat toch niet zo moeilijk zou moeten zijn. Het grote meer komen we niet meer, we stranden bij een grasveld aan het water, waar we de net gekochte chips en nootjes opeten in de laatste zon van de dag. Net voor zonsondergang rijden we terug om het koude donker deze keer te snel af te zijn en halen wat te eten bij weer een ander wegrestaurantje vegetarisch deze keer, waar we voor minder dan een euro een avondmaaltijd krijgen. Terug in het hostel liggen we om 18.30 in bed, een avond niks mag ook wel een keer! Ik boek de canyoning tour voor morgen, redelijk prijzig (50$) maar wel een hele toffe ervaring heb ik gehoord. Fieke en Alicia hebben daar geen zin in, dus vertrekken alvast naar Mui Ne om een dag extra met 30°C op het strand te liggen. Die zie ik overmorgen dan weer, als ik zelf ook de weg naar het zuiden vervolg.