29 nov - In/op/onder water in Khao Sok National Park

29 november 2017 - Khao Sok National Park, Thailand

Snel een ontbijtje gegeten, want ik was laat met inpakken. Om 9 gingen we weg, dus alsnog was ik 5 minuten "te vroeg" klaar met inpakken. Met de minivan 1uur naar het park, 300thb entrance fee betalen (bovenop de 2500thb die het al kost). Geld besparen gaat nog niet goed, dat doe ik in Vietnam dan wel... Het regent al de hele week in Khao Sok eigenlijk, we twijfelden of we de tour wel met regen wilden doen, maar we zouden waarschijnlijk spijt hebben als we het niet deden. Onderweg in de minivan heb ik nog een poncho gekocht, een goede regenjas heb ik namelijk niet. Op de boot naar de hutjes op het water is het wel droog, maar alsnog worden we nat van de boeggolven. De bootreis duurt ook ongeveer een uurtje, we varen langs stijle bergen die uit het water steken alsof ze zijn neergezet, bossen, een paar vogels en worden vooral doof van de motor waar we met z'n drieën precies voor zitten. De bootreis was veel aangenamer geweest als de zon had geschenen, de zonnebrillen werken wel om het water uit onze ogen te halen. Ik vind het altijd wel leuk om op het water te zijn, dus ik vermaakte me wel. De hutjes stonden prachtig opgesteld naast elkaar, met in het midden een grote hut om te eten. Als we onze eigen cabins gekregen hebben (per 2 personen, maar er waren er genoeg dus ik heb een privé hut), duiken we vanaf onze voortuin het water in dat heerlijk warm is voordat we en uitgebreide lunch met rijst en groenten krijgen. Na de lunch vertellen ze dat we naar de Nam Ga Lu cave gaan, zwembroek en goede schoenen aanmoeten en vooral onze zak/koplamp niet moeten vergeten. Ze verhuren rubberen schoenen omdat de jungle erg modderig/glad is en we een stuk door het water moeten, dus om mijn sneakers niet weg te hoeven gooien neem ik die graag aan. Ook weet ik van de vorige keer in de jungle dat blijven staan niet mijn sterkste kant is. Met de boot varen we 10 minuten, waarna we een 1,5uur met de benenwagen door de inderdaad extreem modderige jungle lopen, zien mooie watervallen, schommelen op lianen en komen uiteindelijk bij de grot aan die vol zou moeten zitten met vleermuizen. De gids verteld dat we dwars door de grot heen zullen gaan, welke gedeeltelijk onder water staat, tot op sommige punten waar we moeten zwemmen. Onze telefoons, T-shirts, camera's en de rest wat niet nat mag worden, kan bij de gids in de drysack (sommigen hadden hun eigen bij zich) en de zak/koplampen kunnen aan/op. Sommige mensen besluiten om rechtsomkeer te maken en dezefde weg terug te lopen met de andere gids omdat ze de grot niet aandurven (onder wie een westerse, grijskalende man met zijn jonge Thaise aanwinst). Aangezien ik mijn eigen zaklamp natuurlijk vergeten ben in het hutje, heeft de gids er een aantal meegenomen die ik eerst doorgeef aan mensen die iets minder zeker zijn over het loon door een grot dan ik, dus uiteindelijk heb ik alsnog geen licht. Ik red me wel, komt goed. In de pikdonkere grot loop ik achter iemand aan met een lamp, let ik goed op waar diegene stapt en schijnen Alyssa en Taylor met hun (ook geleende) zaklampen een beetje bij zodat mijn enkels heel blijven. Als we even stoppen heen we het geluid van vleermuizen en nog geen 4 meter boven onze hoofden hangen er, zonder te overdrijven, honderden vleermuizen aan het dak van de grot. De geur van de beesten is overigens niet aan te raden, het ruikt naar de viezere gebieden van een dierentuin. Na de vleermuizen komen we in het diepere gedeelte, waar we sommige stukken tot aan onze kin in het water staan, maar echt zwemmen is er niet bij. Ik zwem wel stukjes in ondiep water, dat vermindert de kans op vallen, zeker zonder licht. Één keer wordt ik wel onverwachts onderuit gehaald door een gat in de bodem, maar voor de rest kom ik zonder kleerscheuren uit de grot. In de grot waren hoge spelonken, stalactieten en -mieten, door het water dat ervanaf stroomt glad gevormde rotsen en vooral veel toeristen. +-15 in onze groep en vanaf de andere kant van de grot kwamen ook toeristen ons tegemoet. Dat maakt het toch wat minder avontuurlijk, maar niet minder indrukwekkend. Terug uit de grot weer op weg naar de boot. Als Taylor halverwege in de modder valt, vindt ze dat Alyssa net wat te schoon is, wat uitloopt in een moddergevecht, waar ik natuurlijk boven sta en me verre An houd. Voordat wede boot inmogen moeten we ons toch even wassen in het water en bij de hutjes doen we dat nog even goed door in het meer te zwemmen.
We krijgen een goede maaltijd waar ik 4x op schep van de rijst, Massaman curry, pad Thai, omelet en gebakken en gemarineerde piranha. Na een middag in de jungle ben heb je toch meer trek dan verwacht. Na het eten zegt de gids dat het tijd is voor party party, maar we sparen ons geld en energie voor de Full Moon party op Koh Phangan over een paar dagen. Met "mijn" Canadesen, 2 andere Canadesen en 2 Amerikanen zitten we in het Engels verhalen te vertellen over de avonturen die we al meegemaakt hebben en ik merk weer dat ik steeds beter uit mijn woorden kom, wat wel handig is om de punchline of boodschap van een verhaal over te brengen. Als ze allemaal naar de gaan blijf ik nog zitten met een groep Nederlanders (wie anders), die er onderandere voor hebben gezorgd dat het bier om 22u "op" is. We dachten dat ze nog wel meer hadden maar het gewoon niet wilden verkopen. Om 23u komen ze ook de lampen uit doen, klaar met de pret, maar niet voordat er nog een goede kaarttruc van een slecht Engels sprekende, dronke Fransman hebben geleerd. Onderweg naar de hutjes zie ik een man onder een zwak licht getatoeëerd worden aan het water. Dat kan gewoon in Thailand. Bij het hutje zitten Alyssa en Taylor met 3 Schotten het kaartspel te spelen dat we van Luke en Jasper geleerd hebben, na een paar rondjes kappen er mee, mislukt mijn neus geleerde kaarttruc 3 keer en doe ik de lichten maar uit terwijl het nog steeds regent, droog is het niet geweest. Morgen 6.30 ontbijten (over 5,5u) met alleen koffie/thee, dan en uur hiken door de jungle, waarna we pas echt ontbijt krijgen. Ben benieuwd of ik dat vol ga houden, ik heb nu al weer trek namelijk. Actief zijn voorafgaand aan mijn ontbijt op dat tijdstip wordt nog een hele kluif.