28 nov - Buspech en een Canadese reünie in Khao Sok

28 november 2017 - Khao Sok, Thailand

Als ik voor het eerst sinds ik in Thailand ben wil ontbijten met rijst is het restaurantje nog niet open, dus toast it is, again. Om 10u word ik opgehaald door een pick-up truck die me met wat anderen naar een minivan brengt. We komen aan bij er busstation waar zoals gebruikelijk de Thaise chaos de boventoon voert. Af en toe komen er Thaise mensen naar binnen, roepen een naam van een plek en dan moet je maar zorgen dat je hoort/verstaat/begrijpt, aders mis je je bus. Als een uur nadat ik zou vertrekken eindelijk Khao Sok wordt geroepen, gaan we in een minivan en komen we uit bij een grote bus, blijkbaar hebben we een upgrade gekregen, want we zouden in de minivan naar Khao Sok gaan.
De reis verloopt prima, totdat we ineens een brandgeur ruiken achterin de bus. We kijken om ons heen of anderen het ook ruiken en ik loop naar beneden om te checken of de bagage niet in de fik staat. Na 5 minuten zien de mensen achter in de bus rook naar binnen komen van een deurtje aan de zijkant waar de motor onder zit. We blijven redelijk rustig en de mensen voor in de bus zeggen het tegen de buschauffeur die de bus stil zet, gaat kijken en besluit weer door te rijden. De geur wordt in de bus steeds erger en niet meer te harden en 10 minuten later staan we weer stil aan de kant van de weg. Bus kapot. Tegen die tijd hadden we al in Khao Sok moeten zijn, maar het gaat nog even iets langer duren dus. De buschauffeur en de andere mensen van de organisatie proberen de bus te maken, wat helaas niks oplevert. Ze besluiten om minivans te laten komen om ons op te halen, 1,5u nadat de bus kapot ging zijn we weer onderweg en komen zo'n 3u te laat aan in Khao Sok. Inmiddels ben ik het gewend dus erger ik me er niet meer zo aan. Bij het hostel aangekomen check ik in en komen net Taylor en Alyssa naar beneden, leuk om ze na een week weer te zien hier in Thailand. We happen wat in het hostel en boeken de 2-day tour met overnachting op het water voor de dag erna. 's Avonds leren ze me een Canadees spelletje "crib", best ingewikkeld en snel hoofdrekenen. Na een douche helpen ze me met het boeken van een ticket naar Vietnam en het aanvragen van een visum (ik neem een 3 maanden visum, 10USD duutder, maar nu in Thailand ga ik er ook al overheen), wat niet zo heel ingewikkeld is achteraf. Omdat ik wel naar de Full Moon party wil gaan, ga ik 3 dagen over mijn visum heen. In Thailand moet je 500thb per dag betalen dat je er overheen zit, maar een verlenging van je visum kost 1900thb, dus door het niet te verlengen spaar ik 400thb uit. Het blijkt dat het geen probleem is om een boete te krijgen en later weer terug het land in te willen, dus prima geregeld. Ik vlieg vanaf Surat Thani naar Ha Noi, best prijzig (€125), zou goedkoper geweest zijn als ik in het noorden van Thailand geëindigd was en de bus had kunnen pakken, of vliegen vanaf Bangkok, dus dat moet ik de volgende keer maar even beter plannen. Ook schrik ik ervan hoeveel geld ik al uitgegeven heb, en de rekening van mijn creditcard is nog niet eens binnen. Ik heb de eerste maand belachelijk veel leuke activiteiten gedaan en dat is duur blijkt. Maar ik heb er geen spijt van, van alle dingen die ik gedaan heb, heb ik goede herinneringen en die a ik niet willen missen. Komende maanden ga ik minder activiteiten doen, waardoor ik als het goed is minder geld uitgeef (ook het drinken van bier kost geld natuurlijk). Het enige waar ik "spijt" van heb is dat ik niet veel op straat heb gegeten, daar had ik wel wat geld mee kunnen besparen. Voor een maaltijd op straat betaal je 60thb, in een restaurant 100thb (verschil tussen €1,80 en €3).
Nadat alles geregeld was gaan tukken, ik ben inmiddels bijna een maand weg en ik heb nog zo veel te beleven, ik heb er zin in!