29 jan - Koh Rong Samloem

29 januari 2018 - Koh Rong Samloem, Cambodja

Onze boot gaat om 16.45. Na het uitslapen tot 12 en het uitchecken halen we beneden bij de pier twee broodjes met warm vlees erin, een soort lokale bapao. Bij hetzelfde restaurantje als we gisteren zaten en ik ziek was, halen we een goed ontbijt, voor mij bestaande uit twee fruitshakes met oatmeal, daar had ik wel behoefte aan. Met een porridge, lokale rijstsoep, is het ontbijt/lunch compleet en wachten we geduldig onder de bewolking lucht tot we de boot op mogen. Weer hebben we de VIP seats (deze keer omdat we als eerst op de boot zijn en die plekken direct claimen), al vrolijk zingend en spelletjes spelen komen we nog geen 20 minuten later aan bij hetzelfde strand als we met de tour geweest zijn. Tijdens de tour liepen we langs Easy Tiger hostel, wat er wel goed uit zag en we vanaf Koh Rong geboekt hebben. We slapen voor er eerst in 5 nachten weer in een dorm, de dorm bestaat uit 3 bedden met elk 3 verdiepingen, maar de bovenste verdieping wordt niet gebruikt. Het is een hoge kamer zonder lockers of deur die op slot kan (dicht kan die zelfs niet), maar er wordt hier niks gestolen zegt de westerse man van de frontdesk. Elk bed heeft een persoonlijke klamboe die we zeker nodig gaan hebben. Op het andere eilanden merkten we al dat we elke avond levend leeggezogen werden door de muggen die bij het water zeker op hun plek zijn. We droppen de spullen en gaan met wat mensen van het hostel eten bij een lokaal plekje. Bij dit restaurantje werken de kinderen Full time in de bediening, er is een school op het eiland maar ik vraag me af of deze kinderen daar naartoe gaan. Hun Engels is in ieder geval goed genoeg om bestellingen op te nemen en het oudste meisje (12 op zijn max) is behoorlijk sassy. Met sarcastische opmerkingen weet ze iedereen steeds terug te laten komen omdat het best grappig is. Omdat ik nog niet zoveel trek heb na de porridge bestel ik een omelet met rijst en lokale kruiden, ik haal later wel een goed diner. Met wat mensen lopen we naar Dragonfly waar we eerder ook geweest zijn. Hier drinken we maar weer een biertje en kijken hoe de zon in de zee zakt. Na de zonsondergang en wat leuke gesprekken lopen we terug naar het hostel, onderweg haal ik wat verse ananas en noodles, waarna ik er een relatief vroege nacht van maak. Mijn geld is inmiddels op en pinautomaten kennen ze niet op dit eiland. Gelukkig heeft Adryan een oneindige pot, dus leen ik 120$ die ik later weer terug zal geven. We reizen toch het grootste deel samen.