27 dec - Phong Nha Cave

27 december 2017 - Phong Nha, Vietnam

Om 5u in de ochtend komen we met de bus aan bij Phong Nha, vlak naast Easy Tiger Hostel, waar ik hoop dat ze nog een bed voor me hebben aangezien ik pas voor morgen gereserveerd heb. In de bus heb ik prima geslapen, ongeveer 6 uur in een wiebelende bus waar de chauffeur om de minuut zijn toeter een minuut indrukt en de goedzichtbare felle lamp van de nooduitgang direct boven mijn gezicht hing. Ze hebben in ieder geval een kamer voor me, maar we kunnen pas om 6u inchecken. Ze hebben nu een actie waar je 2 nachten boekt en de 3e gratis krijgt, perfect aangezien we er precies 3 wilden blijven voordat we naar Hoi An gaan. Om de tijd te doden halen Alicia en ik wat ontbijt, helaas net inbegrepen bij het hostel deze keer en wachten tot we mogen inchecken. Om 9u is er een praatje voor de nieuwe lichting over de geschiedenis en verschillende tours van Phong Nha, waar ik straal doorheen slaap. Als ik om 10u gedoucht beneden kom, hoor ik van Alicia dat ze om 10.15u een tour naar de Phong Nha caves gaan doen, dus ik vraag binnen informatie aan over de tour en gebruik mijn powerbank om mijn telefoon op te laden aangezien mijn oplader niet in het stopcontact lijkt te passen. De tour klinkt goed en ik pak snel mij spullen bij elkaar om mee te gaan op de tour naar Phong Nha cave en nog een andere in de buurt. Lopend gaan we naar de boot, welke 35000vnd/pp zal kosten. Als we onze groep hebben gevormd, verzamel ik van iedereen het geld dat nodig is om een boot voor ons allen te boeken. Bij de balie blijken ze hier niks van te willen weten, betalen we allemaal individueel en deel ik het geld weer terug uit aan de mensen die op mijn boot zitten. Gisteren heb ik mijn riem kapot getrokken, dus vandaag zoek ik een nieuwe. Bij een kraampje aan naast de boot vind ik een kledingzaakje met riemen, die stuk voor stuk een vreemd sluitsysteem hebben, waarvan ik weet dat ik me er na een dag al aan ergeren ga. Ik koop het daarom niet, goedkoper is duurkoop. We varen naar de grot te waar we in 20 minuten de grot verkennen in de boot en daarna de kans krijgen zelf rond te lopen door de grot. De grot zelf is best mooi, stalactieten en -mieten komen samen waar ze pilaren van steen in de grot vormen van soms wel 4 meter doorsnee. De grond is bedekt met zand, en om omhoog te komen zijn er stenen stappen gemaakt. Het verkennen van grotten vind ik best leuk, maar met zoveel toeristen tegelijk en met voorgekauwde paden en trappen is de ervaring van de grot toch veel minder. We lopen door de eerste grot (Phong Nha Cave) naar de volgende, waar we opnieuw onze tickets moeten laten zien, die op de boot al geknipt zijn. Een van de meisjes is haar tickets verloren in de vorige grot omdat ze in dezelfde zal zaten als haar telefoon. We komen daar aan met een groep van 12 man, dus het is wel duidelijk dat ze ook de tickets gekocht heeft en ze oprecht verloren is, maar de vrouwen die de tickets zouden knippen willen haar toch echt niet doorlaten en wijzen naar een camera waarvan ik betwijfel of die wel aangesloten is. Ze willen haar zonder tickets echt niet doorlaten, dus loop ik met haar terug de grot in om naar de tickets te gaan zoeken, terwijl de rest al door loopt. De tickets vinden we vrij snel omdat een van de werkende mannen de tickets op de grond gevonden heeft en ze aan ons terug geeft. Bij de vrouwen leggen we de tickets triomfantelijk op de toonbank en mogen nu wel doorlopen naar de grot toe. De trappen omhoog zijn redelijk intensief en bezweet komen we aan bij de ingang van de grot, die de klim wel zeker waard is geweest. Houten trappen en houten paden leiden ons door de grot langs de goed verlichte rotsstructuren en stalactieten en -mieten. We nemen onze tijd in de grot en genieten van de pracht van de natuur in een berg. Als we terugkomen loop ik straal langs het riemenwinkeltje en haal met Alicia en 3 andere een bijzonder lekkere BBQ-pork nnoodlesoep waarna we terug in het hostel Jude ontmoeten (like the Beatles Song zegt hij) een fantastische Amerikaanse bartender van 38, leeftijd is echt maar een nummer op reis. We zitten bij het kampvuur, drinken een biertje en halen avondeten bij een local plaatsje om de hoek. Morgen willen we een tour doen, we hebben al informatie gekregen over verschillende tours, waarbij er twee uitspringen: één van de tours gat naar de Paradise Cave en de Dark Cave, de andere naar de Paradise Cave en de Tra Ang Cave. In de Dark Cave kom je alleen maar in dit te ziplinen, te zwemmen en daarna naar buiten te kayakken, wat ons een beetje fris lijkt. Beide tours zijn echt prijzig, 1350000vnd, €54, en naar de Caves rijden kunnen we zelf ook wel. We maken het plan om morgen zelf naar de Paradise Cave te gaan, de Tra Ang Cave kun je alleen maar met een tour komen, dus misschien gaan we nog naar de Dark Cave. Jude wil ook wel met ons mee en Gustavo sluit later ook aan. Om morgenvroeg weg te kunnen gaan (8u is het plan), gaan we na een aantal potjes pool op tijd naar bed.