26 dec - Plannen voor NYE

26 december 2017 - Phong Nha, Vietnam

Vandaag moet ik echt bedenken wat ik met mijn tijd tussen nu en nieuw jaar doen ga, en vooral waar ik nieuw jaar zal vieren. Ik heb gisteren rond en na het eten rond gevraagd en veel mensen raden aan om naar Hoi An te gaan, waar ze zelf ook heen gaan. Tussen Hanoi en Hoi An zitten 3 stops waar ik over gehoord heb: Ninh Binh, Phong Nha en Hue. Ninh Binh schijnt erg op Ha Long Bay te lijken, waar ik me de Hideway tour geweest ben. Ik heb wat fotos gezien en vind het er wel mooi uit zien eigenlijk. Phong Nha staat bekend om de vele grotten in de omgeving, waaronder de grootste grot ter wereld, ontdekt in 2009. In die grot kun je een hele wijk van Manhattan kwijt, met wolkenkrabbers en al. Helaas kost de tour (van 6 dagen, de enige optie) $3000 en laten ze maar 400 toeristen per jaar binnen, waardoor de tour in ieder geval al volgeboekt is voor het komende jaar. In Phong Nha zit ook het Easy Tiger Hostel, wat erg veel backpackers aanraden en vaak langer blijven dan van te voren gepland. Hue schijnt ook een leuk stadje te zijn, maar ik denk nu al dat ik daar niet heen ga. Als ik vandaag weg ga, kom ik morgenochtend 27 aan met de bus, als ik elke dag een nachtbus zou doen, zou ik 5 dagen hebben, verspreid over 3 plekken en doodmoe aankomen bij Hoi An op oudjaarsdag. Dat klinkt niet als een optimaal plan, dus Hue ga ik niet meer heen. Hue ligt net boven Hoi An en tussen de twee steden ligt de Hai Van Pass, een prachtige weg om naar de volgende stad te komen. Misschien zou ik na nieuwjaar weer omhoog naar Hue kunnen rijden en weer met de bus terug kunnen gaan.
Voordat ik mijn reis boek, bestel ik een fantastisch ontbijt om de dag te beginnen, waar ik Maarten zie die gisteren een ticket naar Bangkok heeft geboekt voor vandaag. Met de weersverwachting in gedachte wil hij niet de komende twee weken in de regen zitten in Vietnam, dus gaat hij naar Chiang Mai voor nieuwjaar, waar ook het lantaarnfestial is en heel mooi schijnt te zijn. Nadat ik mijn busticket naar Ninh Binh heb geboekt voor 18u vanavond halen we een laatste Bahn-mi samen, en dan nog een. (Wow dit klinkt wel als een droevig afscheid, maar het was best gezellig hoor.) Met andere backpackers drinken we een koffie, haal ik Oreo's voor in de bus en gaat Maarten met de taxi naar het vliegveld, samen met een meisje dat we net ontmoet hebben en toevallig in dezelfde vlucht zit. Ik rust nog lekker uit voor de bus van zometeen en hap nóg een Bahn-mi met Alicia, een meisje dat ik net ontmoet heb, naar Phong Nha gaat en waarschijnlijk in dezelfde bus zit. We kunnen nog net een beetje free beer meedrinken voordat we de bus in gaan. In de bus hoor ik verhalen over Ninh Binh die minder positief zijn en verhalen over Phong Nha die beschrijven hoe veel er wel niet te doen is. Nu begin ik wel te twijfelen over mijn keuze. Als ik van iemand hoor die nu in Ninh Binh is, dat ze na één dag al weg gaan omdat het te saai is, ben ik om. Ik zou er maar één dag blijven ook, maar nu besluit ik het ook over te slaan en een dag extra in Phong Nha te blijven. Ik maak de buschauffeur duidelijk dat ik toch naar Phong Nha wil, niet naar Ninh Binh en moet voor een ticket betalen van Ninh Binh naar Phong Nha, waardoor ik duurder uit ben, maar ik denk dat dit de beste beslissing is. Ik stuur een email naar de Homestay die ik voor vanavond al geboekt heb om te cancellen en ga achterover liggen om te slapen. Leuk om zo je trip aan te kunnen passen als je dat wilt.