25 dec - CHRISTMAS TIME

25 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Vandaag is het Kerst! Om 9u word ik wakker van iemand die beneden "Merry f Christmas everybody" schreeuwt, maar echt een kerstgevoel heb ik nog niet. Ik spring onder de douche en kom tegelijk met Maarten net op tijd voor een gratis ontbijtje, waarna we nog even uitrusten voor de Kerstpret van de kerstlunch losbarst. Dit is de eerste keer dat ik kerst zonder familie vier en met een korte broek aan. Het voelt wel vreemd om op deze manier kerst te vieren, maar ik heb inmiddels genoeg mensen om me heen verzameld met wie het een fantastisch feest gaat worden. Boven haal ik mijn redelijk goed gelukte outfits tevoorschijn en meng me aan de tafels om te wachten totdat het eten beginnen kan. Ik zit met Floran, Giovanni, Nathalie en een paar mensen met wie ik eerder al gesproken heb, Maarten is langzaam en de plek die ik vrij probeerde te houden wordt al snel opgevuld, dus gaat hij met anderen aan een tafel zitten. Om 12 uur worden de eerste drankjes geschonken; bier (waar ik op dit tijdstip niet aan wil denken), sangria, rum en wodka. De dag wordt ingeleid door een van de medewerkers en gezamenlijk heffen we het glas op een vrolijk kerstfeest als de eerste gang gebracht wordt. Pompoensoep met geroosterd garlic bread, het begint al heerlijk. De soep vliegt erin, de volgende gang kan voor mij niet snel genoeg komen. Het bord dat we daarna krijgen ligt vol met aardappel, groenten en verschillende soorten vlees; ham, spek en een goed gemarineerde kippenpoot, best een Nederlands maaltje eigenlijk. Met volle teugen geniet ik van het heerlijke eten dat me voorgeschoteld wordt, rondom me heen heeft men moeite om het volle bord eten leeg te krijgen, maar omdat ik de beroerdste niet ben wil ik daar wel mee helpen. Tijdens het eten komt de ene kerstklassieker na de andere voorbij en uit volle borst zingen we met elkaar de kerststemming er in. Het nagerecht is een klein taartje wat me bijna tot ontploffing brengt en een goede afsluiter van de lunch is. Onze zelfgemaakte outfits vallen in de smaak, wat ons goed doet aangezien we we zoveel tijd in gestoken hebben. Na het eten om 15u wordt er door gefeest tot in de late uren, er is nog een Nederlands kerstdiner in Hanoi, waar wel veel mensen naar toe gaan, maar ik blijf lekker in het hostel waar ik me prima vermaak. Met zijn allen gaan we uiteindelijk naar een van de clubs waar we al eerder geweest zijn en maken er een late kerstdag van.