24 dec - Kerstavondtuur

24 december 2017 - Hanoi, Vietnam

De dag voor kerst is aangebroken, we checken uit na ons gratis ontbijt, warme douche en scheerbeurt waarna we naar Vietnam Backpackers lopen om daar in te checken en gelijk de kerstlunch van morgenmiddag in het hostel te boeken. Het gaat om een drie gangen lunch van 12-16u met een onbeperkt aanbod aan bar, sangria, rum en wodka, wat geheel volgens de stijl van Vietnam Backpackers een topfeestje gaat worden. Nu weet ik al dat er een totaal andere kerst gaat zijn dan dat ik ooit gehad heb. Het hostel is omgetoverd met kerstversieringen, de ingang is rood met groen, binnen staat een sneeuwpop met nepsneuw en -landschap eromheen en aan een plafond hangen gouden- en witte kerstballen en -slingers. Nu begint het, na alle kerstmuziek van vanacht, een beetje als kerst te voelen. Vandaag is het de bedoeling om een mooie kerstoutfit voor morgen te kopen in de zeer uitgebreide Kerststraat van Hanoi en onze orde op zaken te stellen voor oud en nieuw. Voordat we de stad ingaan ruimen we onze kamers in en halen een Bahn-mi op de hoek van de straat, waar Maarten en ik onafhankelijk van elkaar al vaker geweest zijn de afgelopen 3 weken. De Kerststraat bestaat uit 300meter kerstwinkels naast elkaar die allemaal ongeveer hetzelfde verkopen. We zijn op zoek naar iets origineels, een normale kerstmanoutfit of slingers om de nek doet het hem niet voor ons. Als we langs een kraampje lopen met "knutselspullen" zoeken we op internet voor interessante ontwerpen en besluiten onze eigen kerstboom voor om onze nek te maken. Groene schuimrubberen vellen, slingers, kerstballen en touw om het geheel vast te maken is de uiteindelijke uitkomst. Terug in het hostel doen "we" er 1,5u over voordat ik onze beide outfits gemaakt heb; creativiteit is niet voor iederen weggelegd. Een van de staffleden is druk bezig met het maken van 14 outfits voor de rest, de hele dag is ze al aan het knippen en plakken voor haar nietcreatieve crewmembers. Onze kerstbomen worden wel oké (ik ben niet vaak tevreden met wat ik maak), en we leggen ze boven neer waarna we verder gaan met de gratis bierronde die boven plaatsvindt. Hier speel ik wat pool met een paar Deense jongens en bestel een prijzige hamburger van beneden omdat ik merk dat ik eten nodig heb en 0%zin heb om naar beneden en buiten te gaan om een half uur ezug te zijn met het vinden van een goede eetgelegenheid. De avond eindigt wel beneden en buiten, waar we na een feestje beneden onze weg naar de PubCrawl vinden en op kerstavond feesten tot onze voeten zeer beginnen te doen. Ik ontmoet veel leuke mensen met wie ik een tijd zit te lullen en vind het na een tijdje wel welletjes geweest. Morgen doen we de kerstlunch waar het aanbod van alcohol ook groot is, daar moet goed gebruik van gemaakt worden.