25 Nov - Op naar Aonang

25 november 2017 - Bangkok, Thailand

Vandaag ga ik weer terug naar het zuiden, waar ik bijna precies 3 weken geleden ook heen ging. Nu is de bestemming Krabi in plaats van Koh Tao, nog langer in de bus geloof ik, maar de helse boottocht sla ik wel over. 's Ochtends doe ik weer lekker rustig aan, ik heb niet echt een plan voor vandaag, ma lpar het lijkt me handig om m'n visum vandaag te gaan verlengen en op te zoeken hoe ik aan een visum voor Vietnam kom. In de common area beneden rust ik uit van een goed nacht, als er nieuwe mensen binnenkomen. Twee van de drie gaan eigenlijk juist weg, de laatste is een Nederlands meisje die vanwege een keelontsteking al 3 dagen langer in Bangkok is gebleven dan gepland. Als ik zeg dat ik naar Krabi ga, maar niet weet wat ik daar moet doen word ik overspoeld met tips voor activiteiten. Vlak bij Krabi is een ander dorpje (Aonang) met prachtige uitzichten en mooie stranden. Kost ongeveer 2u om er te komen met de scooter, dus ik hoop dat ik iemand kan vinden die met mij achterop de scooter daar naar toe wilt gaan. Khao Sok National Park heeft ze ook wel tips over. Daar kun je een (wel redelijk prijzige) tour doen van 2 dagen waarbij je het hele park te zien krijgt en schitterend schijnt te zijn. Dus samen komen we tot het volgende plan:
26 nov 's ochtends aankomen in Krabi, gelijk met de bus naar Aonang, waar ik dan kan slapen in een hostel wat ze aangeraden heeft.
27 nov - met de scooter naar de uitzichten en stranden
28 nov - naar Krabi
29 nov - starten met de 2 daagse tour
30 nov - terugkomen van de tour
1 dec - naar Koh Phangan, waar ik de Canadese meisjes weer zie en waarschijnlijk nog veel meer mensen die ik onderweg al ontmket heb, want heel veel gaan er naar de Full Moon party.
Plan gemaakt, ik ben blij. Nu weet ik tenminste een beetje wat ik ga doen in het zuiden.
Als het plan gemaakt is, wordt het tijd voor andere belangrijke zaken zoals het verlengen van m'n visum. Ik vraag Mario waar ik m'n visum kan verlengen en of ik het nog haal als ik nu (13u) ga en om 18u de bus moet halen. Maar erg slim ben ik niet, want vandaag is het zaterdag dus zijn ze natuurlijk niet open. Daar gaat m'n slimme planning... Visum aanvragen voor Vietnam gaat online, kost 2 werkdagen en bij aankomst op het vliegveld wordt het visum in je paspoort gemaakt. Dat komt wel goed uit dus, lekker makkelijk. Nu ik dat ook niet meer hoef te regelen heb ik helemaal niks te doen vandaag. Met Daniëlle (het Nederlandse meisje) doe ik wat boodschappen voor in de bus en lig ik te wachten tot ik eindelijk mag vertrekken. Om 17.45 kom ik aan bij de bus, waar ik, zoals verwacht, weer 1,5u moet wachten voordat e bus vertrekt, net als de vorige keer naar Koh Tao. Als we dan om 19.15 eindelijk weg gaan, staan we in de file, waarschijnlijk heb ik weer net zo veel vertraging als eerder, wat mijn strakke planning hopelijk niet in de war gaat schoppen.
We stoppen om 12u weer bij hetzelfde tentje als op de heenweg het voelt heel raar om hier weer terug te zijn, überhaupt dat er zo wel hetzelfde is waardoor de hele reis een soort deja vu is. Na een prima bord rijst weer de bus in, waar ik voor het eerst m'n opblaasbare reiskussentje probeer, man wat een wereld van verschil. Mijn hoofd ligt lekker, misschien dat ik zelfs wel kan slapen in de bus. Om 3u wordt ik wakker van de vriendelijke Duitser die naast me zit omdat de Koh Tao mensen eruit moeten, blijkbaar stoppen we nu wel bij Chumphon, waar ik 3 weken geleden straal voorbij ben gereden. De halve bus stapt uit en misschien is dat het verschil, nu zijn er genoeg mensen dat het lucratief word om ze via Chumphon te brengen, in mijn geval was dat dan dus niet zo. Heeft hij even geluk, misschien heeft hij dan wel geen 6u vertraging... We rijden terwijl ik slaap met de bus door richting Surat Thani, waar ik de vorige keer op de bus richting de boot naar de eilanden werd gezet, na een uur gewacht te hebben. Dat is nu ook niet zo, na 5 minuten zitten we weer in een andere bus. Alle bestemmingen zitten erin, eilanden meer in het noorden (Koh Samui, Koh Phangan) en ook mijn bestemming in het zuiden (Krabi, Koh Lanta), dus ben benieuwd hoe we rijden gaan.