22 dec - Du Gia naar Yen Minh

22 december 2017 - Yên Minh District, Vietnam

Zoals gebruikelijk zijn Maarten en ik als laatste ons bed uit. Veel doen de loop in 3 of 4 dagen waarbij je dus elke dag vroeg op moet, lang moet rijden en naar mijn idee geniet je dag én minder van het uitzicht én is het gevaarlijker omdat je langer rijdt en minder uitgerust bent. Floran heeft een briefje geschreven met haar handtekening en tekst dat wij haar tas mee mogen nemen vanuit Bong Hostel. Ze moet vandaag beginnen met de terugreis naar Hanoi (in haar eentje omdat ze hier de motor gekocht heeft en wij met de bus gaan), zodat ze op tijd in Hanoi is. Om de reis wat makkelijker te maken nemen wij haar grote tas mee. Na ons ontbijt van 4 heerlijke pannenkoeken met banaan en honing maken we een plan voor de dag. Naar Yen Minh is het weer niet heel ver, dus we besluiten om om 11u naar een waterval hier in de buurt te lopen, 15 minuten rijden en 20 minuten lopen. De waterval was minder mooi dan verwacht, we zijn hier al zo veel getrakteerd op de mooie natuur dat dit in een andere omstandigheid waarschijnlijk anders was geweest. Bij de waterval zien we een jongetje van 5 jaar met 4 geiten lopen die hij handig de rivier over doet steken. Op de motor rijden we met een volle tank richting Yen Minh, onderweg kiezen we voor de route door het dal in plaats van over de bergen, die we al genoeg gezien hebben de afgelopen dagen. Het was een erg goede keuze om tussen de bergen te rijden voor de afwisseling. Wel maak ik steeds minder filmpjes omdat we het hoogtepunt al gehad hebben en ik al zeker 6 uur aan film heb, wat ik nooit allemaal terug kan kijken. Onderweg halen we weer lunch voor 5000 dong in een winkel bij een meisje van 10 jaar waarna we verder door de bergen snijden. Op de bergweggetjes moet je goed uitkijken voor alle dieren die zomaar de weg over kunnen steken zoals eerder verteld. Maarten rijdt voorop en ondanks zijn ontwijk-manouvres en lage tempo zijn de kuikens erg onvoorspelbaar en rennen dwars door elkaar heen. Een van de kuikens rent zo onder het achterwiel van Maarten, die geen enkele kans heeft om het beestje te ontwijken. Naderhand stoppen we even om bij te komen van de gebeurtenis en elke volgende keer als we dieren zagen op de weg zijn we bijna gaan lopen. We houden voor de rest van de weg wel een goed tempo aan, wat makkelijk kan met het goede weer en de vlakke wegen. We stijgen en dalen vandaag veel minder dan gisteren, wat wel lekker is want dan zijn er ook minder haarspeldbochten. Om 16u komen we in de zon aan bij Tom Homestay, vandaag was het zulk goed weer dat we zelfs zonder trui en sjaal gereden hebben en we hebben het geen moment koud gehad. Bij Tom Homestay nemen we snel een biertje nu de zon nog schijnt en zien hoe de ene na de andere groep motorrijders aankomt tot het helemaal volgeboekt is. Het belooft weer een leuke avond te worden met veel mensen en lekker eten. Het familydinner is weer fantastisch. Het eten is een van de redenen dat we terug zijn gekomen naar deze Homestay, net als Tom die we de vorige keer heel grappig en gezellig vonden. Morgen moeten we de bus terug naar Hanoi boeken vanuit Ha Giang, maar dat is een zorg voor morgen. Iedereen drinkt een biertje mee, mot-hai-ba-zho't met de rijstwijn en we krijgen het eten deze keer bijna helemaal op.