19 jan - De knappe kapper knipt heel knap

19 januari 2018 - Phu Quoc, Vietnam

Met een uitgeruste frisse blik gaan we na het ontbijt op pad. Alicia voelt zich inderdaad niet goed genoeg om mee te gaan, dus het is maar goed dat we de tour niet geboekt hebben. Een andere reden waarom het goed is om vandaag niet op een boot te zitten is het weer. Voordat we op pad gaan is het voor mij tijd om naar de kapper te gaan. Ik heb weer grote hoeveelheid haar in mijn nek verzameld waar je een pruik van zou kunnen maken. Aan het hostel vraag ik of ze een tip hebben voor een goede kapper en ga op de scooter naar de aangewezen plek. Misschien vind ik dit zelf nog wel spannender dan sommige andere dingen die ik gedaan heb. Het voordeel is dat ik toch een pet draag het grootste deel van de tijd, dus als het knippen van mijn blonde lokken minder goed uitpakt dan gehoopt is het geen ramp. Bij de kapper aangekomen vraag ik me af of ik dit wel wil. Het winkeltje bestaat uit een open ruimte met 2 knipstoelen en behoorlijk wat kappersspullen op de grond en tafels. Hup gewoon gaan zitten en kijken wat er gebeurt. Mijn matig Engels sprekende kapper vraagt wat ik wil. Alles een beetje korter zeg ik terwijl ik het uitbeeld als ik bedenk dat hetzelfde gebaar kan betekenen dat ik gemillimeterd wil worden, dus laat ik voor de zekerheid foto's zien van 2 maanden geleden. Binnen 15 minuten sta ik weer buiten met de beste knipbeurt die ik ooit gehad heb, voor €4. Ik rij terug naar het hostel, waar ik Fieke oppik en we met een druilerig buitje op de scooter stappen naar het zuiden deze keer, naar Sao Beach. Met Fieke achterop vang ik de motregen op en bespikkeld komen we na 40 minuten rijden aan bij het strand. We hoeven gek genoeg niet te betalen om op het strand te komen, en vanwege het weer is het minder toeristisch dan ik van andere backpackers gehoord heb. Het strand zelf is prachtig en het water heeft een lekker temperatuurtje. De motregen verlaagd de ervaring wel een beetje maar de verminderde drukte maakt dat weer goed. We lopen wat rond over het strand, proberen zonder te betalen gebruik te maken van een bedje, wat 5 minuten goed gaat. Omdat we geen bedje of parasol/plu tegen de regen hebben, gaan we na een half uur rondlopen toch alweer terug. Richting het hostel. Ver gereden maar enigszins teleurgesteld door het weer zitten we na een korte tijd alweer op de scooter. Terug naar het hostel gaan we nog niet, dat zou echt zonde zijn van de dag. Online zien we dat er op de terugweg een waterval te zien is, een 20 minuten rijden. Bij aankomst blijkt het niet alleen een waterval te zijn, maar er zit een heel park omheen. Heel vreemd is het wel, het is opgebouwd als een nepdierentuin, met plastic dieren in een omheining en op rotsen. We lopen wat rond op zoek naar de waterval, die achterin omhoog (duh) lopen is. Als we langs een brede geul in de grond lopen, blijkt dat normaal de rivier te zijn, met plastic olifanten op een verhoogde rots middenin. Als dat normaal de rivier zou moeten zijn, hoe zal de waterval er dan uit zien vragen we ons af. Andere mensen die terug komen lopen zeggen dat de waterval extreem tegen valt. Aangekomen bij de waterval zou het net zo goed een spuitende tuinslang kunnen zijn. Maar ja toch een leuk park gezien eromheen. Nu rijden we wel echt terug naar het hostel, onderweg halen we een écht Italiaans ijsje (en ook écht lekker), dat heb ik al een tijd niet gegeten zeg. Bij het hostel boeken we de tour voor morgen. Alicia voelt zich nog steeds niet goed genoeg om mee te gaan, dus ook dit doen Fieke en ik dan samen. 's Avonds overtuig ik Adryan om ook mee te gaan op de tour. Hij gaat net als ik over 2 dagen naar Cambodja, en ook naar Sihanokville. Het lijkt erop dat ik alweer een nieuwe reismaat gevonden heb! Adryan heeft bij de convenience store lokale goedkope wijn (€4) gevonden, waar hij al van zit te genieten als Fieke en ik terug komen van de tour. Samen halen we nog een fles, waar we fruit aan toevoegen en zo onze eigen, niet echt goede sangria gemaakt hebben. Om niet het hostel te hoeven verlaten, bestel ik weer een hotdog (die ga ik echt missen later). Met de wijn komen we de avond wel door en wordt het iets later dan gepland, morgen vertrekken we om 8u, vroeg opstaan dus, maar dat mag wel weer een keertje.