16 feb - Chinese New Year!

16 februari 2018 - Siem Reap, Cambodja

Nog steeds weet ik niet goed wanneer Chinees nieuwjaar eigenlijk is, maar we hebben het vandaag gevierd. Adryan viert het thuis altijd met zijn familie en wilde het daarom erg graag vieren, en een feestje afwijzen staat niet op mijn to do list! Hij heeft twee dagen geleden een Chinees restaurant geboekt, maar als we willen verlengen, blijkt het hostel vol te zitten, dus boeken we een Airbnb in de buurt met eigen keuken. Nu kan onze persoonlijke kok Adryan zelf een maaltijd in elkaar zetten en heeft hij de reservering geannuleerd. Dat wordt een feest vanavond! We lopen richting het resort en zien onderweg de typische Chinese draken die gespeeld worden door jongens, met trommelmuziek op de achtergrond. De Airbnb blijkt een heus luxe resort te zijn. Een van de gasten had diezelfde ochtend geannuleerd, waardoor deze kamer nu vrij kwam en wij precies op tijd waren met boeken voor de goedkope prijs van 25$/nacht. Na onze spullen gedropt te hebben lopen Hans, Adryan en ik naar de markt om de ingrediënten te kopen voor vanavond. Adryan heeft een heel menu gemaakt en weet precies wat hij allemaal nodig heeft om ons versteld te doen staan van zijn kookkunsten. In de markt halen we genoeg groenten, vlees en eieren om 10 man te kunnen voeden en zijn nog geen $16 kwijt. 25 eieren voor $2,5, een grote zak groenten en twee ananassen voor $5 en de rest voor het vlees en kruiden. Ondertussen zoek ik naar een vervanger voor mijn gescheurde broek. Aangezien alle winkels exact dezelfde kleding verkopen, zoek ik ook precies dezelfde broek als die ik had. Uiteindelijk kan ik die helaas niet vinden, maar een andere broek die ik vind is net zo top of misschien wel beter. De verkoopster noemt het een Aladdinbroek, want het is eigenlijk een soort driehoek met drie gaten erin, waardoor het stuk tussen je benen ook gedeeltelijk weg is. Een soort jurkbroek dus, heerlijk. Ook koop ik nog een "normale" relaxte broek, teveel broeken heb ik nu, maar ik heb nog een maandje over dus dat lukt wel denk ik. Mijn backpack staat op ontploffen, maar hé, het moet maar. Met de tassen vol rauw opwarmend vlees dat al weet ik hoe lang open en bloot op de markt heeft gelegen, nemen we een tuk-tuk terug naar het resort. Voordat we met de voorbereiding beginnen, haal ik snel een beef lok lak om de hoek en koop sojasaus, vissaus en olie.
Om 16u beginnen we met de voorbereiding, schoonmaken, snijden, voorgaren, Adryan weet precies wat hij aan het doen is. Hans gaat rijst halen en komt 2 uur later terug met nog meer mensen. Twee Nederlandse meisjes, Ross en Devisha die we gisteren ontmoet hebben. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Hier hadden we al op gehoopt met alle inkopen die we gedaan hebben. We zijn nu met 7, iedereen helpt met koken, extra inkopen of vermaak van de rest, het is een gezellige boel. We hebben met de balkonstoelen (ja echt) precies genoeg stoelen, maar voor de rest van alles twee. Twee wijnglazen, twee champagneglaxen, twee sapglazen en twee theekopjes, wat voor een lekkere variëteit aan drinkbekers op tafel zorgt. Ik loop naar beneden om meer borden en bestek te halen. Ze helpen me graag en ik hoop maar dat we niet teveel overlast veroorzaken vanavond. Het eten ruikt heerlijk, Adryan is een topchef die 4 gerechten tegelijk op tafel weet te zetten, met 3 pannen en 3 pitjes. Steamed rice met lemongrass en lime leaf, omelet rijkgevuld met groenten en gehakt, hele zachte perfect gebakken porkchop met saus, een bak groenten met gebakken varkenshuid, zo knapperig dat het als croutons dient. Het is een waar feestmaal, we genieten ten volle van al het eten op tafel en het gaat bij lange na niet op. Ik voel me niet zo lekker en eet maar een half bord helaas. Misschien komt het van de beef lok lak van vanmiddag. Ik was de enige in het restaurant en heb voor de rest van de dag hetzelfde als Adryan en Hans gegeten. Er bestaat niet een typisch Chinees nieuwjaars drankje, maar wat wel typisch is, is sterke drank. De rumcola wordt in de verschillende bekers gegoten, waarna we overgaan op bier. Ook dat laat ik staan, mocht ik nog willen feesten. De sfeer zit er goed in, de afwas laten we staan voor morgen en we wachten tot we de stad in gaan. Op dat moment besluit ik om thuis te blijven, zonde van de eerste keer dat ik Chinees nieuwjaar vier, maar op deze manier ga ik er geen lol aan beleven. Om 12u ga ik naar bed, de rest blijft hier op het balkon biertjes drinken en gezellig doen. We hebben een heel speciaal nieuw jaar gevierd, in februari nota bene, met nieuwe mensen en fantastisch eten.