15 jan - Ratten en daten

15 januari 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Ondanks de "lange" nacht voel ik me nog niet echt uitgeslapen als Alicia me om 6.15u bruut wakker maakt door het licht aan te doen. Het ontbijt dat we krijgen is best karig, een broodje, smeerkaas en jam gaat niet genoeg zijn voorde hele dag. Met een bootje varen we om 7u naar de floating markets, bootjes vol met ananas, mango, koffie, pomelo en zelfs kleren. Ons toeristenboot is een pot honing voor de bijen die ons hun fruit aan willen smeren. Met de bootjes komen ze naast onze bootjes varen en aan het eind van de trip heeft bijna iedereen een stuk fruit of een kopje koffie in zijn handen. Na de floating market varen we naar een ander marktjes waar ze ons laten zien hoe je noodles maakt en hoe je daar ook "pizza" van maken kan. We varen door naar een BBQ-plek, waar we fietsen huren en in een grote groep rondfietsen door het land, waar we bij twee 150 jaar oude bomen aankomen. De bomen lijken veel meer dan maar met twee te zijn. Deze bomen groeien namelijk niet alleen om hoog, maar ook naar beneden, waar ze dan weer wortel kunnen schieten en op die manier een groot gebied kunnen vullen met één boom. Terug bij de BBQ-plek staan er een paar vreemde dieren op het menu. Naast slang, kikker en vogel, kunnen we ook voor dat kiezen. Ratten zijns zulke ranzige beesten, daar hoef ik mijn tanden niet in te zetten. Als Alicia vraag of ik een rat wil delen begin ik wel te twijfelen. Ik kan een stukje kikker proeven van iemand, waar naar een kruising tussen kip en vis smaakt, wat ook wel klopt als je kijkt naar het beest. Nadat een paar anderen ook een rat besteld hebben, bestellen we er ook maar een. Het smaakt wel oké, een beetje maar kip om eerlijk te zijn, maar met alle kleine botjes die nog in het vlees zitten, eet het heel onhandig. De laatste stop is bij een restaurantje waar we kunnen lunchen voordat we 4uur in de bus terug naar HCMC zitten. In de bus probeer ik te slapen, maar met de gillende kinderen direct achter me, en omdat ik in deze zittende bus geen goede houding kan vinden, blijf ik wakker.
Terug in HCMC halen we onze bagage op bij hideout hostel en checken in bij onze nieuwe kamers. De meisjes hebben een private room geboekt om een goede nachtrust te kunnen maken, dus ik zie ze morgen weer als we naar Phu Quoc gaan. Onze vlucht gaat om 16.30 en duurt een uurtje, dus we spreken om 13.30 af om er op tijd te zijn, wat mij hopelijk genoeg tijd geeft om in de ochtend nog naar het warmuseum te gaan. De avond verloopt best rustig, 's avonds heb ik een date met een meisje dat ik de eerste avond hier heb leren kennen. Morgen gaan we dus al weg uit Saigon, ik ben hier dus een dag korter geweest en had nog wel langer willen blijven, maar omdat morgenavond mijn verjaardag is, is het wel nodig om morgen weg te gaan.