13 jan - Windloos naar Saigon

13 januari 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

8.30u, het water en de wind roepen, hopelijk niet te hard vandaag. Ik pak mijn spullen in, check uit, haal mijn was op, eet een hamburger en neem de taxi naar Jibe's, waar ik weer even moet wachten tot de wind goed genoeg is, deze keer hoor ik het wel van de eigenaresse. Een driekwartier later zit ik nog steeds, inmiddels is het 10.30u en moet ik over 2 uur terug zijn voor de bus. Hopelijk haal ik dat, en anders blijf ik nog een nachtje, zolang ik maar een goede windsurfdag gehad heb. Als ik ben aan de mensen ga vragen hoe het zit met de wind en of er nog een kans is dat ik kan surfen vandaag, word ik helaas teleurgesteld. De wind is vandaag niet hard genoeg en schokkerig, waardoor het niet fijn is om te gebruiken voor surfen. Wat een pech en dat de tweede dag op rij. Een ervaren surfer zegt dat dit weer meestal 4 a 5 dagen duurt en dan weer weg trekt, dus volgende week zou het wel moeten lukken, jammer genoeg past dat niet helemaal in mijn schema. Ik had van tevoren al een beetje verwacht dat het windsurfen niks zou worden, dus ik kan er wel me leven. Ik pak de taxi terug naar het hostel, lunch halverwege de heuvel en wacht met mijn spullen beneden op de bus. Met de minivan worden we tot mijn verbazing naar een sleeperbus gebracht, terwijl we er van 13-18 ongeveer in zullen zitten en waarschijnlijk niet gaan slapen in die tijd. In de bus probeer ik mijn blog weer wat bij te werken en skype ik met het thuisfront voor Mams verjaardag gisteren. Erg leuk om ze allemaal weer te zien en dat er inderdaad slingers hangen in het huis. Ik laat ze de sleeperbus zien en het verkeer dat hier in Ho Chi Minh City/Saigon redelijk chaotisch is. Vanaf de bus is het maar 10 minuten lopen naar het hostel waar Alicia en Fieke slapen, maar als ik daar aankom blijken ze volledig vol te zitten. Ze raden me een zusterhostel vlak bij aan, waar ze ook geen plek meer voor me hebben. Ik loop in de richting van meer hostels en zie daar twee meisjes aan wie ik vraag waar zij zitten. Ik check in bij hetzelfde hostel, drop mijn spullen en loop terug richting het eerste hostel om met de meisjes en twee jongens die ze vandaag ontmoet hebben wat te gaan eten. Een van de Amerikaanse jongens blijkt Job te kennen, ze hebben elkaar ontmoet in India toen Job daar met zijn zusje was, wat een toeval. We eten op de markt, waar allerlei soorten voedsel te vinden is, maar wij het houden bij chicken met rice, een ricepizza en een hamburger met kaas op een stokje. Als Alicia en Fieke nog wat gaan shoppen, lopen de mannen terug naar het hostel, waar ik halverwege Floran ineens tegenkom op straat, met wie ik Sapa heb gedaan in het hoorden. Ze is behoorlijk snel gereden op haar motor om naar Indonesië te kunnen. Ook jongens die ik Fieke en ik bij een waterval in Da Lat ontmoet hebben komen langs lopen op straat.
Morgen gaan we met z'n drieën een tour naar Mekong Delta doen, om 8u begint het. Als ik zeg vroeg naar bed te willen krijg ik als antwoord dat het vandaag zaterdag is en we maar 1 keer gaan feesten in Saigon waarschijnlijk. Okeeeee dan. Als ik even wil douchen, merk ik dat mijn shampoo op is, dus ik vraag aan een andere backpacker of hij nog shampoo heeft dat ik gebruiken kan. Dat heeft hij niet, wat ik een beetje raar vind, iedereen heeft dat toch als het goed is. Het is al een stuk minder raar als ik 5 minuten later bedenk dat de man in kwestie kaal is. Na een douche en het inpakken van mijn tas (daar heb ik morgenochtend echt geen zin in) ben ik er ook klaar voor en we feesten op de rooftopbar van het hostel waar de dames slapen. Met een andere Nederlander winnen we de ene na de andere beerpongwedstrijd, ik begin er echt goed in te worden denk ik. We doen een "handgranade", een shot tequila gevolgd door een jagerbomb; wat een verschrikking. De avond zet zich voort in de Barstreet, waar zoals de naam al aangeeft, allerlei barretje en semi-clubs aan de straat zijn. We feesten door tot ik om 5u terug in het hostel kom. Ik word om 7.45 morgen verwacht bij dat andere hostel, dus ik zet 7 wekkers verspreid tussen 6.30 en 7.30, dat gaan mijn kamergenoten niet fijn vinden...