12 feb - To the batcave!

12 februari 2018 - Battambang, Cambodja

Na een frisse douche stappen we zonder ontbijt op de scooter, dat regelen we onderweg wel. We gaan eerst op zoek naar een Western Union voor Adryan, maar als we die niet vinden kunnen rijden we naar de eerste stop, de bamboo train. Onderweg halen we weer eens een rijstontbijt bij een local plekje voor $2. De bamboo train is een ouderwetse trein die nu niet meer gebruikt wordt, maar voor toeristen nog wel leuk is. Als we aankomen wordt de trein voor onze neus in elkaar gezet, een onderstel, platform en een motor worden bevestigd en dan zitten we op een rijdend platform, waarop we tussen de junglebomen rijden. Na 5 minuten is het spoor afgelopen en keren niet wij, maar de motor om en gaan we de andere kant op. Van de bamboo train de scooter weer op en we rijden eerst langs een pinautomaat voordat we verder kunnen; op $5 red je het met zijn tweeën niet, ook niet in Azië. We rijden door naar een andere tempel, waarvoor we de uitdaging van 350+ oneven, net te hoge, stijle en smalle treden beklimmen om er te komen. Hijgend bekijken we met slechts 6 andere toeristen de tempels op de heuveltop. Hoe meer tempels zoals deze ik zie, hoe meer ik erachter kom dat religie erg belangrijk was. Door deze magische hoge tempels met ongelooflijke beelden, beeltenissen en altaren zou ik ook geloven. Beneden zien we een bordje met "Cave" en een pijl. Door de rook van afvalverbranding (niet aan te raden, erg slecht voor je, maar dit was de enige weg) lopen we naar de grot waar we een rondleiding krijgen van een lokaal vrouwtje, die ons aan het eind van de tour zuivert met heilig grotwater en Cambodjaanse woorden opzegt en bijzondere ervaring. De grot zelf werd gebruikt om in te schuilen in de tijd dat de Khmer Rouge mensen deporteerden naar de killing fields, en heeft zo een aantal levens kunnen redden. Hele families zaten hierbinnen met angst voor eigen leven en dat van hun kinderen.
Voordat we weer op de scooter stappen lunchen we met fried rice en verse ananas, een welkome verfrissing op een bloedhete dag als deze. De laatste stop op de lijst is de Batcave en de bijbehorende tempel op de berg. De vleermuizen vliegen elke dag uit rond 18, als de zon onder is, met miljoenen tegelijk. Het is de op twee na grootste vleermuiskolonie ter wereld, wat spectaculair schijnt te worden. Voordat we de vleermuizen bewonderen, doen we dat eerst met de gouden tempels op de berg en de apen die er rondom leven. Een kwartier voor tijd zitten we beneden voor de batcave bij een strategisch opgesteld batcafé. Onzeker over wat ik moet verwachten zie ik een stuk of twintig vleermuizen de grot uit komen, gevolgd door een immens ontelbaar aantal zwarte punten. De zwarte wolk van dieren golft uit de grot naar buiten, het bos in. Honderden, duizenden, miljoenen beesten vliegen als één de nacht in. Veertien minuten blijven we kijken, totdat we weg gaan om voor het pikkedonker terug te zijn, terwijl de vleermuizen nog steeds niet allemaal de grot uit zijn, zeer indrukwekkend. Terug bij het hostel spelen we weer pool, en is er een pooltournament, waar ik helaas niet aan mee kan doen omdat het vol is. Adryan heeft wel een plekje maar wordt er in de eerste ronde uitgeknikkert door een andere goede speler. Op straat halen we een late night meal, een vleesstandje waar ze alles deep-fried maken, zelfs het brood wordt in de olie gegooid. Niet verkeerd, maar de meeste vette dingen zijn wel lekker. We boeken een cooking class voor morgen en de bus naar Siem Reap. We hadden liever in de avond gekookt, maar dit is natuurlijk ook prima, een dag die begint met een zelfgemaakte curry moet wel goed zijn.