11 feb - Battambang

11 februari 2018 - Battambang, Cambodja

Om 10.30 zouden we worden opgehaald met de bus. Als ik om 9.45 mijn nest uit kom, douche en om 10u aan het inpakken ben, worden we opgetrommeld omdat de bus er al is. Zoals gebruikelijk sleur ik Adryan zijn bed uit, pakken we snel onze spullen in, en excuseren we ons tegen de chauffeur en de andere passagiers voor het wachten. Die extra 20 minuten hadden we net nodig gehad om te ontbijten, dus nu we zonder ontbijt in de bus zitten, had ik liever eerder geweten dat de bus zo "vroeg" komen zou. Als we voor 5 minuten stoppen bij een wegrestaurantje, ren ik naar binnen en bestel take-away rice with chicken. Omdat de vermoeide buschauffeur denkt dat ik het hier opeten wilt, annuleert hij mijn bestelling. Zonder het met mij te overleggen, waar ik, zonder ontbeten te hebben, redelijk geagiteerd door ben. Ik vraag hem waarom hij dat gedaan heeft en dat ik take-away wilde, maar hij zegt 'no time no time', dit is de eerste keer dat ik een Aziatische vervoerder zo punctueel heb zien zijn. Als ik hem vertel dat ik écht ontbijt nodig heb, mag ik dan toch take-away bestellen, dat er nog geen 2 minuten later is. Ik bedank het restaurantje en de chauffeur en stap met mijn rijst de bus in. Later stoppen we wat langer bij een ander plekje om te lunchen, maar dit plekje is zeer overprijsd. Het is de enige plek waar we kunnen eten en dat weten ze. De cupnoodles die ik vaker eet, koop ik hier voor een dollar in plaats van de normale prijs van 0,25ct en afgezet worden op eten is misschien wel het minst prettig van alles. Met goede moed stappen we weer in de bus en komen redelijk op tijd aan in Battambang, waar we bij het inchecken horen dat we niet kunnen verlengen omdat ze volgeboekt zijn, dus moeten we gelijk op zoek naar een andere plek voor de komende nacht. We gaan Battambang ontdekken, zien wat er allemaal te doen is in dit gat waar niet veel backpackers naartoe komen. We gaan opzoek naar de markt en als we die gevonden hebben, proberen we zoals gebruikelijk verschillende nieuwe gerechten en snacks uit. Adryan leidt me rond in de wereld van nieuwe eetgewoonten, vreemde smaken en lokale kruiden. We struinen over de markt, op zoek naar eten, waarna we opnieuw op zoek gaan naar een pooltafel om onze steeds beter wordende skills aan te scherpen en vinden die uiteindelijk bij Ganesha Guesthouse, op aanraden van ons eigen hostel. Na wat potjes pool op deze goede tafel lopen we terug naar het hostel, eten nog een Nutella banana pancake en spreken af om morgen in te checken bij Ganesha, dat zag er wel uit als een prima guesthouse. Morgen willen we wat activiteiten ondernemen en zetten een wekker om op tijd een scooter te huren. We hadden al een aanbod gekregen van een tuk-tuk om ons rond te rijden, maar zelf rijden is natuurlijk veel leuker. Adryan gaat rijden, hij heeft een Indonesisch rijbewijs, wat ook geldig is hier in Cambodja. Bovendien ziet hij er heel erg local uit, zo local, dat de locals hem af en toe in het Cambodjaans aanspreken, waarop hij moet zeggen: 'I'm sorry I don't speak Cambodian...'