27 jan - Een prachtige tour en een onnodig feest

27 januari 2018 - Koh Rong, Cambodja

Dat de tour om 12u begint was wel een goed idee van de organisatie. Om 11.30 lopen we naar beneden vanuit ons luxe resort. Halverwege halen we 2 amok take-away voor op de boot en lopen naar het meeting point waar we de laatste zijn. We moeten nog even wachten, dus eten bij een ander restaurantje onze take-away amok op, waarna we snorkelgear krijgen voordat we de boot op gaan. We hebben best een leuke groep lijkt het, met een gezellige tourguide ook. Hij maakt tijdens zijn uitleg continue slechte grappen die bij mij wel goed in de smaak vallen. Op de boot snellen we naar de eerste stop, een klein eiland dat letterlijk vanuit de lokale taal "Klein eiland" heet, erg origineel. Bij het kleine eiland halen we de snorkelgear erbij en snorkelen tussen het koraal, vissen en zee-egels. Met mijn Sony Actioncam heb ik hopelijk wat goede beelden geschoten. De vissen zijn niet zo bang lijkt het, zeker als je een tijdje gewoon in het water blijft hangen zonder te bewegen, komen ze steeds dichterbij. Op een gegeven moment zit ik midden in een school vissen, overal om me heen zie ik vis en ik kan ze bijna voelen. De kleuren zijn prachtig onder water. Het is zo rustgevend om te zweven en niks te doen terwijl je kijkt naar al het moois dat de natuur te bieden heeft. Aan het snorkelen komt helaas een eind als we doorvaren naar bestemming nummer 2, een gebied waar deze tour als enige komt omdat ze niet vissen, waar andere tours dat wel aanbieden. Bij deze stop snorkelen we weer vrolijk verder tussen de zee-egels, waar we hier een heleboel van zijn. De tourguide zegt dat op het bergeiland naast de boot een arendfamile is gekomen in de hoogste boom. Als ik boven water kom zie ik de grote roofvogel vliegen boven het eiland, met een spanwijdte van misschien wel twee meter. Ik probeer een foto te maken maar van zo'n afstand is dat vrijwel onmogelijk. We hopen de arend nog te zien jagen, maar dat geluk hebben we vandaag niet. Op de boot varen we naar Koh Rong Samloem, waar we lunchen met rijst en groenten, een standaard maal. Na de lunch lopen we in de brandende zon het eiland op naar Dragonfly, een bar met 180° uitzicht op het water en de zonsondergang. Hier genieten we van een biertje met de zon op onze bol, wat een paradijs. De zonsondergang gaan we hier niet zien, want tegen die tijd zijn we al terug op de boot, onderweg naar het laatste eiland, waar we een cocktail krijgen en de zon achter het eiland zien verdwijnen. Op het strand hangt een hele treurige discobal, maar leuk genoeg om een beetje onder te dansen met de cocktail in de hand. Als het eenmaal donker is, is het teit voor de laatste activitijd; zwemmen met plankton. Als het donker is kun je de plankton goed zien. Het zweeft in het water en in tijden van stress waarschuwen ze de plankton om zich geen door middel van een lichtsignaal, wat wij zien als glitters in het water. Als je zwemt en onder water naar je armen en benen kijkt, heb je na een beweging een spoor van lichtgevende glitters achter je aan. Omdat het bijna volle maan is zien wij daar helaas minder van dan ons verteld is. Nog steeds is het erg bijzonder, maar als je lekker bent gemaakt met verhalen over avatar, is dat het net niet. Na het plankton avontuur varen we terug naar Koh Rong, waar we met Erik en twee meisjes naar de lokale (en schijnbaar goede) burgertent gaan, waar we inderdaad de beste burger tot nu toe eten. Misschien was de burger in Mui Ne wel beter, maar dat is al zo lang geleden voor mijn gevoel dat ik het niet zeker meer weet. Adryan en ik zijn doodop. Op de boot moesten we de gratis biertjes drinken en dat in combinatie met weinig slaap maakt je meer moe dan je zou willen. Vanavond is er weer een ander technofeest waar we al kaartjes voor gekocht hebben. Voordat we daar heen gaan doen we nog een snelle powernap, die uiteindelijk een uur duurt, waarna we doodmoe onszelf met Extra Joss wakker proberen te krijgen. De cafeïne doet zijn werk gedeeltelijk en we lopen naar het feest toe, waar ik het toch 3uur uit houd, waarna ik doodmoe naar huis loop.