9 nov - Certified open water diver

9 november 2017 - Koh Tao, Thailand

Vanochtend ging de wekker om 5.50, veel te vroeg om zo actief te moeten zijn. Toch maar even gaan ontbijten met Jasper om 6.15, Luke ging zijn best doen om ook mee te eten, maar die is natuurlijk in z'n nest blijven liggen. De boot zou om 7 uur vertrekken, maar met de Thaise tijden vertrekken we om 7.30 om te duiken bij "Twins" waar we gisteren ook zijn geweest. De eerste duik ging wel goed, ook al was het na 1 dag toch wel weer even wennen om onder water te zijn, maar met Jasper als buddy gaat het prima onder water. We zijn met 9 man totaal onder water, 4 andere mensen die het nog moeten leren, 1 instructeur en 2 instructeurs in opleiding. Normala duik je in buddy-teams van 2, maar de sinussen van een van de Engelse gasten zit zo verstopt dat hij niet kon duiken, dus die sloop bij Jasper en mij aan. Beide duiken gingen tot max 18m en duurden ongeveer 40 min. Zodra de eerste persoon de grens van 70bar lucht in de tank bereikt heeft (begin op 200) beginnen we met opstijgen. Ik probeerde wat zuurstof te besparen door minder te ademen, door de adrenaline en omdat het allemaal nieuw is adem je veel sneller dan nodig is. Aan het eind van de duik had ik ook 20bar meer over dan degene met de meest lege tank, dus heeft het wel een beetje gewerkt. Bij de eerste duik heb ik niet zo heel veel gezien. Er waren wel wat mooie vissen, maar ik was te druk bezig met de techniek van het duiken en mijn oren in plaats van rondkijken wat er allemaal te zien was. De tweede en laatste duik bij "White rock" was de beste tot nu toe. Ik kan nog steeds niet geloven dat je onder water kunt ademen. Het zweven tussen de vissen en het gevoel dat het geeft is moeilijk te beschrijven. Vooral een gevoel van vrijheid omdat je letterlijk alle kanten op kunt; links en rechts, maar ook naar boven en beneden. Tijdens deze duik veel mooie vissen en koraal gezien (we konden niet op de bodem zitten omdat we dan het koraal kapot zouden maken), soms zelfs op 20 cm afstand. Deze duik heb ik vooral kunnen genieten van de omgeving omdat het duiken zelf ook steeds beter gaat. Het fijne aan 's ochtends duiken is dat je niet zo moe bent als je terug komt en nog wat aan je dag hebt. Op de terugweg naar het eiland heb ik 2 nieuwe apps gedownload: "1 second video every day" en "1 selfie a day". Dus ben heel benieuwd wat het resultaat gaat zijn na 5 maanden. Bij terugkomst op het eiland natuurlijk weer het duikequipment schoongemaakt en gedoucht. Met Luke, Jasper en James (wiens buddy niet kon duiken) gegeten, waarna we officieel ons PADI certificaat hebben gekregen. Nu ik dat op zak heb mag ik overal ter wereld duiken, zolang ik met een buddy en instructeur tot maximaal 18m ga. 's Avonds zijn we voor het eerst echt wezen stappen op het eiland omdat de duikcursus nu is afgelopen en we niet terug het water in hoeven morgen. Ze hebben ons bij het begin van de cursus verteld dat je wel een biertje mag drinken, maar liever niet teveel de avond van tevoren. Ook is het voor jezelf zeer af te raden; met elke 10 meter die je naar beneden gaat, wordt de druk namelijk 10bar hoger, plus de standaard 10 bar luchtdruk, dus op 10m diepte is de druk 2x zo hoog en als je al hoofdpijn hebt schijnt dat 10x zo erg te worden. Het "uitgaansgebied" van Koh Tao is maar 10 min lopen, daar aangekomen blijkt er best een grote bar te zijn met meerdere beerpongtafels aan het strand. Nadat Luke en ik Jasper hebben ingemaakt beginnen ze op het strand met een vuurshow; vuurballen aan kettingen die ze met veel bravoure rondslingeren. Natuurlijk moest ik dat ook even proberen en mezelf slechts een klein beetje belachelijk gemaakt toen ik mezelf op m'n benen raakte, maar dan sta je niet meteen in brand gelukkig. Ook was er een act met limbodansen onder een brandende paal door. Uiteindelijk rond een uur of 2 naar huis gegaan omdat ik toch wel erg moe was van het duiken en niet zoals de andere twee 's middags ben gaan slapen