22 jan - Op verkenningstocht

22 januari 2018 - Sihanoukville, Cambodja

Uitslapen en uitgerust wakker worden, soms zijn dromen geen bedrog. Na een frisse douche gaan we op pad voor ontbijt en op jacht naar geld. Vanwege de hoge fee haal ik $350 uit de muur, waarvan ik er al 80 terug moet betalen aan Adryan en de rest in mijn buidel stop. We gaan op zoek naar de markt waarvan Adryan had gehoord dat die hier in de buurt is, maar het enige dat we vinden is een Minimart, waar ik een tandenborstel koop (ik verslijt die dingen hier bij de vleet heb ik het idee) en Adryan haalt vreemde chips. Omdat hij zoveel van eten houdt, vindt hij het ook leuk om vanalles te proberen, dus ook dit soort snacks. Omdat er vinden van de markt niet echt voorspoedig gaat en het ontbijt daarom nog op zich laat wachten, besluiten we om toch een tuk-tuk te nemen, die ons voor $2 naar onbekend terrein brengt en daar plots de overdekte markt is. Binnen zoeken we naar de voedselstallen, en vinden eerst een telefoonstal waar Adryan zijn kapotte iPhone wil laten maken. Bij het openmaken van de telefoon voelt het net alsof we rondom een operatietafel staan met het hart in de keel. De batterij blijkt het niet meer te doen en dit model (5SE) heeft hij niet op voorraad. Een nieuwe kost $270 en dat is toch net iets te prijzig. We lopen daarom door op zoek naar een stal die de batterij wel op voorraad heeft, maar niet voordat we een brunch plekje gevonden hebben. Adryan vindt het net als ik een uitdaging om een goedkoop, lokaal plekje te vinden en dat doen we dan ook naast de markt. Er zitten wat locals en het Engels niveau is niet erg hoog, dus dat betekent dat het eten meestal veel beter is. We krijgen steamed rice met "chicken" (welk deel weet ik niet) en een heerlijk kommetje soep. Voor $2 hebben we een maaltijd gekregen die zoveel voor ontbijt als lunch genoeg is. We lopen verder op zoek naar een telefoonwinkel en vinden die ook. De huidige telefoon is niet echt mee te redden zonder de juiste batterij, dus koopt hij toch maar een nieuwe voor $100. Nu nog hopen dat hij vanuit de cloud alles terug kan zetten. We schaffen allebei een simkaart aan en ik Apple oortjes die ik achteraf in de winkel had moeten testen. Met mijn shirt om mijn net in plaats van aan, lopen we in de hitte dwars door een wijk terug naar Monkey republic. We komen langs lokale huizen, winkeltjes en poolcentra en krijgen zo echt Sihanokville te zien. Bij het hostel ontmoeten we twee Britse meisjes met wie we naar Otres Beach gaan. Otres Beach schijnt een prachtig strand te zijn en niet te toeristisch. Halverwege de tuk-tuk rit begint het te miezeren, maar het strand is nog steeds mooi. Wit zand, blauw water en een lichtgrijze lucht. De wind en regen zorgen ervoor dat het eerste deel van het water roodgekleurd wordt vanwege het opwoelende zand, wat het een bijzondere uitstraling geeft. Zelfs met regen kun je prima zwemmen en zolang het niet onweert is dat prima leuk. Met mijn waterdichte telefoon kan ik wat foto's maken, maar het lijkt alsof hij daarna toch wat kuren begint te vertonen. Na het zwemmen in de regen ben ik mijn handdoek vergeten in het hostel, dus opdrogen onder de parasol en daarna rijden we met de taxi weer terug naar het hostel. Na een lauwkoude douche gaan we met de meisjes wat eten in een andere hostel waar het Mexicaanse eten heel lekker scheen te zijn en daar blijven we ook de rest van de avond. Het was wel gezellig, maar had deze avond liever met Adryan en andere mensen doorgebracht.