7 nov - Het (zwembad)water in

7 november 2017 - Koh Tao, Thailand

Vanochtend in de vroege morgen om 6.15 wakker geworden van de wekker. Toch maar gelijk het bed uit want ik was zo enthousiast dat ik toch niet echt meer moe was bij het wakker worden. Ook heb ik echt goed geslapen 8u lang, wel een paar keer wakker geworden van het onweer en de regen. Jasper zei dat hij het ochtendmens is tussen hem en Luke, maar dan wil ik niet weten hoe Luke wakker wordt... "Kom op Jappie je nest uit we gaan duiken!" "Raak me niet aan anders heb je zo geen tanden meer." Een en al gezelligheid. Door de regen naar een tentje lopen voor ontbijt en de regenjas van de Zeeman werkt precies zo goed als je zou verwachten. In een waterdichte zak neem ik een handdoek, vest en geld voor het ontbijt mee. Alweer hebben we een full english breakfast en koffie voor €5, even kijken of dat morgen goedkoper kan, want anders wordt het toch wel een heel duur tussenjaar. Mijn buddy's humeur wordt ook met het kwartier beter na het ontbijt. Om half 8 begint de duikcursus, we krijgen info over onze duikuitrusting, dat wil zeggen de tank, vest, verschillende slangen met lucht en signalen die we zo tijdens de oefeningen in het zwembad gaan doen. Inmiddels is het gestopt met regenen en de temperatuur wordt steeds aangenamer (26graden). We krijgen een wetsuit en fins, even pauze en daarna het zwembad in.
Onderweg naar het zwembad wordt de al zware uitrusting steeds zwaarder, maar als we eenmaal het water in gaan en onze vesten opblazen met lucht uit de tanks zweven we ineens in het water. Zwevend doen we een paar oefeningen, dan onze brillen op en ademen we van de zuurstoftank. Ons is verteld dat je je de eerste keer onderwater ademen altijd zult herinneren en dat geloof ik zeker. Het was heel vreemd om onder water ineens niet je adem in te hoeven houden en met de bril gewoon te kunnen zien. In het zwembad hebben we de signalen nog meer geleerd en vooral ook het helpen als je buddy kampt met kramp, zuurstofproblemen en andere problemen onder water. Wat moet je doen als je zuurstof tank er ineens mee kapt (0% kans, no worries) of als je je bril kwijt raakt? Nou ja dat weten we nu dus allemaal. Ook heb ik nog wat hopelijk mooie beelden kunnen schieten met de Sony Action cam die ik speciaal voor dit soort dingen gekocht heb, alleen mogen we die jammer genoeg nog niet mee nemen onder water in de zee omdat we te onervaren zijn. Ik wilde nog wat foto's maken met m'n telefoon omdat die waterdicht zou moeten zijn, dus toen ik dat aan Jasper vertelde gooide hij hem maar gelijk in het water. Gelukkig heeft hij (Jasper) het overleefd en toch maar even op internet opgezocht hoe het zit: tot 1,5m waterdicht maar er wordt wel afgeraden om hem onder water te gebruiken. Toch handig omdat te checken voordat ik dat ding 4 meter diep het zwembad mee in neem...
We hebben met een paar mensen van de duikschool geluncht, weer bij een Thais plekkie natuurlijk, vanavond ook weer waarschijnlijk. Dan gaan we wel naar Yang, wat gisteren eigenlijk het plan was.
Nu bijkomen, douchen, biertje drinken, spelletje spelen en dan weer avondeten. Dagen gaan zo snel hier, voor je het weet is het al avond. Daar komt ook bij kijken dat het vroeg, lees 18u, donker wordt en we ook vroeg naar bed gaan om fris het water in te kunnen.
Het heeft vandaag de hele dag geregend, nog erger dan in NL zelfs. De komende 2 dagen gaat het waarschijnlijk onweren maar daarna wordt het beter als we naar het noorden gaan naar Chang Mai.

Na wat spelletjes honderden en een grote (620ml) Chang later gaan we eten bij Yang boven op de berg. We hebben gehoord dat je bij Yang grote porties krijgt voor minder geld en dat het ook nog eens heel goed te eten is. Net blijkt minder waar. Jasper en Luke vertrouwen de grootte van de porties niet helemaal en besluiten om net zoals normaal 2 gerechten te bestellen. Ik ben wel tevreden met mijn White Rice with fried pineapples en grilled pork (ja ik wist ook niet dat er pineapples kon fryen) voor 80Baht (€2,10) Heerlijk gegeten, zowel Jasper als Luke kregen niet alles op, en we komen morgen zeker terug. Toch maar vast beginnen met een beetje geld gaan besparen.
Na het eten met Jasper nog een biertje gedronken bij onze Australische vriend van de 'The Living Room Bar' en om 23u richting de kamer gegaan. Morgen mogen we uitslapen, we krijgen pas om 9u theorieles en gaan dan om 12u de boot op om voor het eerst in de zee te gaan duiken. Het duiken in het zwembad vond ik al ongelooflijk vet, dus in de zee kan het alleen maar beter worden. Wel wat spannender natuurlijk; open water, 12m diep ipv 3,5m in het zwembad en minder persoonlijk advies van de instructeurs. Maar omdat ik Jasper wel vertrouw als mijn buddy, moet het vast goed komen.
Andere dingen waar ik me al eerder over verbaasde maar nog niet geschreven heb is het dragen van slippers. Iedereen draagt ze hier, sowieso omdat het lekker zit, zeker als het warm is. Maar ook is er handig bij de winkels en restaurants, waar je je schoenen bij de ingang laat staan en op blote voeten naar binnen gaat om de vloer schoon van zand en modder te houden. Dus wees bereid om de volgende keer dat je in Nederland bij mij langs komt je schoenen bij de voordeur te laten staan.
Ook liepen we vanavond langs een hostel waar ze, zoals gebruikelijk adverteerden met wifi, airco en een ventilator, maar hier adverteerden ze ook met warm water. Wat een luxe toch in NL.