6 nov - Eerste dag van de PADI duikcursus

6 november 2017 - Koh Tao, Thailand

De eerste dag van de PADI duikcursus is dan daar. Wekker om 10, want we moesten om 11u uitchecken van het hostel. De duikcursus die we gaan doen is namelijk inclusief verblijf in een 1persoonskamer, terwijl ik de 8 persoons dorm eigenlijk ook wel gezellig vond. Na het uitchecken zijn Jasper en ik naar de Crystal Dive school gegaan en ingecheckt, Luke was er al om 9 want hij heeft z'n PADI al en doet dus een advanced open water course. Omdat ik astma heb gehad als kind vonden ze dat ik langs het hospital moest om mezelf medisch te laten keuren. Daar aangekomen kwam ik bij de frontdesk aan waar een Thais vrouwtje zat die matig Engels sprak. Toen ik zei dat ik astma heb gehad en daarom nog een check up nodig had keek ze me aan alsof ik zei dat ik van Mars kwam, "you asthma now? No? Ten year ago?? Why you here?" Nou ja uiteindelijk dus toch maar naar binnen bij de dokter, een meisje van 24, waarbij ik er vanuit ging dat ze beter Engels sprak dan de andere dame. Dat was wel een beetje het geval, maar ik zou toch niet ernstig ziek willen worden op dit eiland. Nadat ik zei dat ik er 10 jaar geleden voor het laatst last van had schreef ze dat op en wilde ze met een stethoscoop luisteren naar m'n "hart", toch wel logisch voor asthma. Ik was al bezig met m'n shirt uit doen, maar dat hoefde niet. Binnen letterlijk 2 seconden nog voordat ik had ingeademd, had ze door mijn shirt op 2 plekken heen gehoord dat ik nergens last van had. Fantastisch dokter dus, zo zou het in NL ook een stuk sneller gaan. Daarna mocht ik afrekenen voor dit foutloze consult: 200 Baht (€6). Word je niet afgezet op straat dan gebeurt dat in het ziekenhuis wel.
Daarna met Jasper even ontbeten, full english breakfast en koffie voor €4,50. Om 13u begon de theorieles, dus van tevoren bij de 7-eleven wat te snacken gehaald. Bij de boodschappen krijg je daar zegels die 1 Baht waard zijn. Als je daar er veel van hebt kun je gratis dingen halen, dus bij de boodschappen van totaal 430Baht (€12) kreeg we een gratis rol koekjes, deo en keelsnoepjes, dat mogen ze in NL ook wel doen in plaats van de Freek Vonk plaatjes.

De theorie cursus was ontzettend niet interessant, maar de filmpjes konden niet doorgespoeld worden dus waren we na 5uur in de banken pas klaar, en dat tijdens mijn tussenjaar... Bovendien hadden de medestudenten meer moeite om alles te onthouden dan Jasper en ik. Na de cursus met Luke en mensen van zijn Advanced Open Water course herenigd en over zijn duikervaringen gehoord; vanwege de typhoon bij Vietnam was er veel zand dat door het water zweefde en de visibility heel laag was, wel wat vissen en koraal gezien, maar minder mooi dan zou kunnen. Na een biertje of 2 even wezen douchen in het kleine badkamertje dat bij mijn eenpersoons kamer zit (wat een luxe voor een backpacker, het is dat het bij de prijs inbegrepen zat anders zou ik hier niet zitten. Dan is het namelijk 600Baht per nacht, €15). In de badkamer zat een heel slim systeem; een wc onder de douche, dat is nog eens efficiënt met je tijd om gaan. Deze douche ja tenminste wel warm water en dat was in het ander hostel niet zo.
Na het douchen wat wezen eten. We zouden eigenlijk naar boven lopen om te eten bij Yang, een Thais restaurantje, aangeraden door een van de duikinstructeurs, maar Jasper en Luke hadden zo veel honger dat we bij het eerste de beste restaurantje zijn gaan zitten. Daar heb ik een heerlijke Massaman Yellow curry gehad, volgens beide heren een prima begin om pittig te leren eten en dat bleek ook zo te zijn. Na het eten nog een rondje gemaakt door het dorpje toen Jasper erachter kwam dat hij zijn kamerskeutel kwijt was. Even gezocht maar niks gevonden, dus nu hebben we een sleepoverparty in mijn tweepersoonsbed dat gemaakt is van graniet enn onder een "fucking" handdoek volgens Jasper. Ik vind het allang best dat ik weer plat kan slapen, voor gisteren had ik dat namelijk 2 nachten al niet gedaan in het vliegtuig 2x en de bus.
Waar ik me het meest over verbaas in Thailand is tot nu toe hoe simpel de mensen hier leven. De huizen zijn in slechte staat, op straat ligt er afval op plekken waar mensen niet lopen en waar geen winkel is. Dan boeit het mensen gewoonweg niet dat er iets ligt. Ook die huizen worden niet vernieuwd omdat ze hun functie nog prima kunnen uitvoeren, je kunt er gewoon in wonen. In NL zouden zulke huizen al lang met de vloer gelijk zijn gemaakt en vervangen worden door nieuwe appartementen omdat het simpelweg niet goed genoeg zou zijn om in te wonen. Ook vind ik het vreemd dat mensen hier relatief slecht Engels spreken. De man van het eerste hostel sprak echt heel goed Engels, maar voor de rest is het gebrekkig. Natuurlijk zijn wij bevoordeeld met onze westerse opleiding en tv/games/Netflix waar we goed Engels van leren, maar de hele economy op dit eiland en ook grotendeels de rest van Thailand draait op toerisme. Nu is het natuurlijk wel zo dat ze niet per se beter Engels hoeven te spreken, de toeristen en backpackers komen namelijk toch wel.
Morgen gaan Jasper en ik voor het eerst het water in om te oefenen, niet de zee helaas maar eerst naar het zwembad om de verschillende singnalen te leren en hoe je elkaar kunt helpen mocht er iemand in de problemen komen met zijn zuurstof of andere malfunction van apparatuur. Na alle informatieve filmpjes van vandaag waarin we veel mooie vissen en koraal hebben gezien kan ik niet wachten om zelf ook het water in te gaan. Morgenochtend het zwembad in (7.30 aanwezig...), 's middags weer een zeer enerverende theorieles en overmorgen dan de zee in. Nu slapen terwijl het nog regent zoals het eigenlijk het grootste gedeelte van de dag gedaan heeft, overmorgen zou het beter moeten worden. Het is in ieder geval al wel een upgrade vanaf Nederland. Daar was het koud met regen en hier is het warm en regen.