5 nov - Aankomst op Koh Tao

5 november 2017 - Koh Tao, Thailand

In de bus naar de boot toch nog in slaap gevallen voor een uurtje, ook wel lekker want had het echt nodig. Daarna bij de pier tijdens het wachten op de boot m'n lenzen maar weer uit gedaan want ik voelde al aankomen dat het niet ui mijn laatste dutje zou zijn. Bij de pier nog wat kunnen eten, rijst en bami natuurlijk, veel andere keus is er niet. Toen de boot eindelijk bij onze pier aan kwam om 10u (volgens m'n ticket zouden we om 9:45 al op het eiland zijn), bleek deze pas om 11u te vertrekken. We hoorden dat de boot extra vol zou zitten omdat hij gisteren vanwege weersomstandigheden niet heeft gevaren. Dat belooft dus weer wat voor de reis. De reis naar Koh Samui verliep soepel, redelijke golven waardoor er 2 mensen moesten overgeven, maar voor de rest prima. Daarna door naar Koh Phangan, waar Tim en Marvin de boot af gingen en waar de boot vol stroomde met mensen die ook naar Koh Tao gingen. Toen de boot tot de nok toe gevuld was (letterlijk, op het bovendek zaten zoveel mensen dat ze bijna niet konden bewegen) gingen we eindelijk op weg naar Koh Tao (1330u). Maar toen begon het feest pas echt. Hoge golven en een heel erg schommelende boot zorgde ervoor dat er op onze verdieping (van de 3) er minstens 20 mensen aan het overgeven waren. De boot schommelde zo erg heen en weer en de golven werden zo hoog dat er mensen waren die preventief al een reddingsvest aandeden omdat ze bang waren dat we zouden zinken. Om het zinken heb ik me geen zorgen gemaakt, maar ik heb wel 1,5u in de deuropening gestaan vanwege de frisse lucht, hopend dat ik niet zo slecht zou gaan als die andere mensen. Na 2,5u intensieve boottocht kwamen we aan op Koh Tao, nadat ik m'n backpack weer tussen de grote stapel had gevonden kon ik door de regen op weg naar mijn hostel. Ik wenste de andere medereiziger Misha een goede reis en vond het hostel binnen 5 min. Daar aangekomen werd ik naar de dorm geleid, een kamer met 4 stapelbedden, en 5 minuten later kwamen Jasper en Luke ook aan, bleek dat ze op dezelfde boot zaten op het bovendek en compleet nat geregend waren. Om hen heen waren mensen aan het overgeven, zonder enige ruimte om een rustig plekje op te zoeken, had ik het dus toch wat beter voor elkaar.

In het hostel hebben we even de dorm beoordeeld en de kluisjes. Toen ik op het bed ging zitten zei ik dat dat best tegenviel, maar Jasper vond het nog een luxe dat het kussen wel indrukbaar was. Later bleken de bedden echt als beton te liggen.
Samen zouden er gaan eten en vielen met de neus in de boter; pizza party night, 200 baht (€6,50) onbeperkt pizza eten. Dus een calzone, een halve van een andere en wat potjes perudo later liep de avond wel ten einde. Luke moet morgen vroeg op voor zijn gevorderdencursus duiken, terwijl Jasper en ik pas om 13u beginnen met theorieles, lekker uitslapen dus. Daarom gaan wij met nog even het eiland verkennen als Luke gaat slapen rond 2145. We drinken nog een biertje of 3 bij een lokale pub terwijl we een championsleague wedstrijd kijken, pinnen geld, kopen water bij de 7-eleven en besluiten om ook maar te gaan slapen rond 12u. Morgen de eerste dag van de duikcursus, ik ben benieuwd!