1 dec - Visum stress

1 december 2017 - Koh Samui, Thailand

Een zeer stressvolle dag achter de rug. Het is nu 17.30 en ik heb nog niet meer gegeten dan wat fruit, een snickers en een rol koekjes omdat ik daar nog niet aan gedacht heb. Nu ik eindelijk op de boot naar Koh Phangan zit word ik weer wat rustiger. Vanochtend begon het al, ik was precies op tijd beneden om de minivan te halen die ons naar de ferry zou brengen. Geen tijd voor ontbijt, maar Taylor en Alyssa hadden nog wat fruit over dus heb ik dat snel naar binnen geschoven. Als we bij het busstation worden afgezet rond 11.30 koop ik een snickers en een rol oreo als ontbijt, wat later ook tegelijk mijn lunch zou zijn. Als we bij het busstation zitten te wachten op de bus naar de ferry zit ik na te denken over het plan om illegaal in Thailand te verblijven, wat 400thb goedkoper zou zijn dan het verlengen van mijn visum. Wil ik dat risico wel lopen is de vraag. Als ik op internet ga zoeken naar advies kom ik erachter dat het wel kan om langer te blijven, maar dat ze er moeilijk over kunnen doen (in ieder geval een boete van 500thb per dag dus) en dat je een stempel kunt krijgen dat je te lang gebleven bent in je paspoort. Ook stempels met "unwanted guest" komen voor en als je het echt bont maakt kom je Thailand de rest van je leven niet meer in (als je 2 maanden te lang blijft denk ik). Aangezien ik in januari misschien terug wil komen klinkt dit niet als muziek in de oren. Moet ik dan mijn visum gaan verlengen? Op Koh Phangan zit geen immigration office, maar wel op Koh Samui dat er naast ligt. Dat kost 1900 thb, plus de kosten om er te komen. Online zie ik dat het weer de komende dagen belabberd wordt op Koh Phangan. Om bij met regen en "koud" weer op een strand te gaan feesten is ook weer een dingetje. Veel minpunten aan lange blijven, maar het is wel erg gezellig met de Canadese meiden en ze hebben me speciaal uitgenodigd in de Airbnb die ze al geboekt hebben, wat ik niet in de wind wil slaan. Als je visum verlopen is en de Thaise politie spreekt je op straat aan om je visum te controleren, kun je in het gevang belanden, maakt niet uit hoe lang je er overheen bent. Bang gemaakt door de verhalen en met stress zoek ik op of ik mijn vliegticket kan omboeken naar 3 december, de laatste dag van mijn visum. €110 extra betalen is dan het gevolg. Maar het visum dat ik heb aangevraagd gaat pas in op de 6e, dus dat kan niet eens, tenzij ik 20USD extra betaal (snelle reactie op een email). Zucht. Wat dan. Omdat het vandaag vrijdag is en mijn visum op zondag verloopt, moet ik heb vandaag verlengen. Het is 13u als we bij de boot aankomen, het immigration office is open tot 16.30. Als je naar Koh Phangan wilt, kom je langs Koh Samui, dus dan stap ik daar wel uit. Ik vraag het even na en de ferry gaat rechtstreeks naar Koh Phangan, dus ik ren naar binnen, koop snel een ticket naar Koh Samui en 2 minuten later vertrekt de boot. De Canadese meisjes zijn al op de eerste boot en ik heb uiteindelijk niet meer kunnen overleggen over mijn plan dus ik hoop dat ze het snappen. De ferry gaat langzamer dan verwacht en om 15.40 kom ik aan, over 50 min is de office dicht, heb ik een probleem en ben ik voor niks naar Koh Samui gekomen. De boot bijna afrennend kom ik bij het einde van de pier, waar hongerige taxichauffeurs staan te wachten om ons af te zetten. Ik vind een scootertaxi die mij maar al te graag wil helpen en mij wel kan verzekeren op tijd bij de office te zijn. Een iets te dure, snelle scooterrit later kom ik om 16.20 aan bij de office, waar ze binnen mij al vragen om aub op te schieten want ze willen ook naar huis. Om 16.35 sta ik weer buiten, de behulpzame Thaise immigratie heeft een scootertaxi geregeld en zegt dat m'n ferry om 17u gaat. Ook hier weer snel op de scooter heen en om 17u precies sta ik met mijn ticket op de ferry te wachten op vertrek. Wat een verschrikking deze dag, maar ik ben eindelijk onderweg naar mijn eindbestemming. Alleen nog met een taxi naar de bungalow komen en dan is helemaal geregeld. Als ik aankom na een prima rit op de ferry met eigenlijk de eerste echte zonsondergang die ik zie, vind ik vrij snel weer en taxiscooter. Op internet had ik gelezen dat ik ongeveer 150thb moet betalen voor een normale taxi (waar meer mensen in kunnen en dus goedkoper zou moeten zijn). De scootertaximan vraag 400thb, dus ik zeg 150 - 250 - 200 en daar blijf ik steken. Hij wil echt niet lager dan 250, dus loop ik maar weg. Komt erop neer dat hij achter me aan komt en ik voor 200thb en snellere taxi heb, waarschijnlijk was het ook de laatste ferry van de dag dus had hij niet veel keus.
Bij de NoName bungalow wordt ik door Alyssa en Taylor opgehaald en ontmoet ik Kelsey, Sara en Poppy, nog 3 Canadese meisjes waarmee we in de bungalow slapen. Dat Kelsey zou komen wist ik al, gisteren bleek dat ze nog 2 meisjes mee zou nemen, dus nu passen we precies in het 6pers huisje. Het is een bungalow die bestaat uit een slaapkamer voor 6 en een kleine badkamer met wc en douche. Stukje naar boven gelopen om wat te eten en met happy hour wat te drinken, waarna we eigenlijk vrij snel slapen gaan omdat we allemaal een lange dag reizen achter de rug hebben.