9 dec - Ha Long Bay - Hideaway tour

9 december 2017 - Ha Long Bay, Vietnam

Het was beter geweest om mijn krachten te sparen. Ik moet mezelf mijn bed uit slepen om te douchen, ontbijten, tas in te pakken en op tijd bij het andere hostel te zijn. Om 8u zouden we weg gaan, om half 8 aanwezig, dus als ik om kwart voor 8 aankom ben ik nog ruim op tijd om op het dakterras een kopje thee te drinken. Als iedereen er pas om half 9 is, zijn we klaar voor vertrek. Ik heb een kleine rugzak met spullen die ik mee neem, iedereen loopt met zijn grote backpack rond en uiteindelijk neem ik de zelf ook maar mee, we slepen er toch niet de hele tijd mee. De reisvertraging blijft me achtervolgen, want door een lekke band staan we 30 min stil, even later rijden we langs een vrachtwagen die totaal gecrasht is. De bestuurder zel zagen we niet, maar de voorruit was kapot en de lading van de vrachtwagen stond naast de snelweg gras te eten. Met zo'n crash vond ik het wel bijzonder geen dode varkens op de weg te zien. We stoppen onderweg voor een korte pauze waar ik een worst op een stokje koop en we door rijden naar de ferry die ons naar Cat Ba Island zal brengen. Voor we op de ferry gaan kopen Lori en ik een bus nep-Pringles met pizza smaak die nog best te eten zijn. Op Cat Ba Island rijden we met een andere bus naar de andere kant van het eiland, waar we met weer een andere boot naar ons party-eiland gaan. Op de boot begint de zon te schijnen, wordt de coolbox geopend, en stoppen we halverwege om een duik te wagen vanaf de boot, te zwemmen en te genieten van de voorpret voor het feest vanavond. We varen naar het eiland, een stukje strand met een overdekte gemeenschappelijke ruimte met tafels, verhoogde bar met pooltafel. Verderop langs het strand staan 6 bungalows en nog 5 tentjes voor als er teveel mensen zijn. Het eiland is een plaatje. We krijgen onze kamers en droppen onze spullen. Ik zit in een kamer met Lori, 5 andere meisjes (Vivien, Laura, Eden, Chrystal, Julia) en Chris, die met de 5 andere meisjes aan het reizen is, ik ben dus niet de enige man die dat doet. Wat een geluk dat ik met hen een kamer deel, want de hele avond feest ik met hen. We drinken een koffie, en beginnen met spelletjes, waar mijn kaarten toch wel goed van pas komen. Helaas vergeet ik ze mee naar binnen te nemen als iedereen er klaar mee is, en hoop ik dat iemand anders er goed gebruik van maakt op de rest van zijn/haar reis. De avond verloopt heel snel, na het eten spelen we meer spelletjes met een nog grotere groep en feesten de avond rond. De hele avond verloopt soepel, tot het tegen twaalf loopt en ik ziek word. Ik denk dat ik iets verkeerd gegeten heb. Van de alcohol komt het in ieder geval niet. Dat heb ik al eerder gehad en dit gevoel is totaal anders. Rond middernacht geef ik over en de rest van de nacht loop ik heen en weer naar de wc vanwege waterdunne diarree (sorry maar dit hoort ook bij reizen en dus ook in mijn soort blog). Ik voel me ronduit slecht terwijl ik in bed lig, misselijk, buikpijn en een constant gevoel naar de wc te moeten, maar ik wil niet elke 10 minuten gaan omdat ik ook wat slapen moet. Zelf ben ik vergeten een fles water te halen voor vannacht, dus ik steel er een die ik zie staan en probeer mijn watervoorraad in stand te houden. Zo'n 6 keer moet ik mijn bed uit en uiteindelijk bedenk ik dat ik ORS (oral rehydration salts) bij me heb, wat waarschijnlijk mijn redding gaat zijn. De nacht is een hel en ik ben benieuwd hoe ik me morgen ga voelen. Als het voedselvergiftiging is, zou het binnen 24u over moeten zijn, dus voel ik me morgen de hele dag slecht. Ik hoop dat het niet het Vietnamese voedsel is, want ik ben van plan hier nog langer dan een week te blijven. Wel vind ik het voedsel steeds vreemd smaken, 1 kruidje in het speciaal. Dat zit waarschijnlijk tussen m'n oren. Ik zie het morgen wel.