15 dec - Nog meer winterinkopen

15 december 2017 - Hanoi, Vietnam

De nacht in de movieroom is prima bevallen. Er lagen grote zitzakken waar Floran op geslapen heeft. Ik vond ze te zacht en heb daarom op de hard schuimrubberen grond gelegen, maar na de nacht in de jungle in Pai kan ik dat wel aan. Een korte tweede nachthelft (4.30-8.30) later haal ik boven een dubbel ontbijt, waar ik wel voor betalen moet helaas, maar dat is het meer dan waard. Het plan is om morgenavond naar Ha Giang te gaan, waar het weer wel beter zal worden de komende dagen ten opzichte van de koude en regenachtige tijd die het nu geweest is, maar nog steeds 18°C, wat in de bergen nog wel wat kouder worden zal. Om dit goed door te komen wil Floran een nieuwe jas kopen omdat ze het in Sapa met de jas die ze nu heeft toch wel fris had en dat liever niet nog een keer mee maakt. Na het ontbijt gaan we de straat op om nog meer warme kleding aan te schaffen, voordat ik ging reizen had ik niet verwacht dat ik truien en jassen zou kopen hier, T-shirts en korte broeken stonden eigenlijk op het lijstje. Voordat we naar we winkel gaan lopen we langs Vietnam Backpackers, waar we de nachten van kerst 23, 24, 25 december boeken om die data in iedere geval al vast te hebben staan. We hebben dus geboekt voor over meer dan een week, nog niet eerder heb ik zo ver vooruit geboekt op mijn tussenjaar. We denken dat het extreem druk zal zijn tijdens kerst omdat iedereen, net als wij, in een grote stad wil zijn met enigszins kerstgevoel, dus om teleurstelling bij terugkomst uit Ha Giang te voorkomen boeken we meer dan een week vooruit. Na deze in onze ogen slimme actie lopen we naar een thriftshop, welke gek genoeg wel duurder is dan de normale winkels, om een jas voor Floran en een trui voor mij te halen. Ik vind al snel en lekker warme trui, een paar lange sokken en een speldje in de vorm van een eend die ik aan de binnenkant van mijn tas ga maken. Die koop ik met m'n kleine zussie in gedachten, het is dan wel geen gans, maar zo denk ik toch aan haar omdat ze vroeger eenden spaarde. Het speldje hang ik naast de cactussleutelhanger die nog in mijn rugzak zit. Naast deze aankopen haal ik bij de supermarkt nieuwe shampoo omdat ik de eerste ergens vergeten ben en tandpasta, beiden worden de mensen om mij heen vast vrolijker van. Het shoppen is na deze aankopen nog niet klaar, we halen ook handschoenen, wat ons sterk aangeraden is door backpackers die terug kwamen uit Ha Giang.
Met de uitgaven van de reservering van het hostel, de bus, trui, sokken, toiletartikelen, handschoenen is het een dure dag geworden, dus genieten we van de gratis lunch die bij het boeken van de bus erbij kwam. Na de lunch gaat Floran op bed liggen, geniet ik van de "vrije tijd" (elke tijd is hier vrij, maar soms voelt dat niet zo), kijk Game of Thrones en na een tijdje komt Floran weer naar boven, spelen we een kaartspelletje met nog 2 Denen en bestellen avondeten in het hostel. Voor het eerst sinds Thailand eet ik weer steamed rice met zoetzure saus. Ik heb de steamed rice best wel gemist tot nu toe in Vietnam. 's Avonds begint het free beer hour weer om 19u en komen we Maarten weer tegen, hij heeft in Leiden gestudeerd en kan niet goed beerpongen kom ik achter. Na het potje beerpong spelen we Race Kees (?) en wordt het al snel heel gezellig met een grote groep mensen. We spelen de avond uit in het hostel en gaan daarna tot in de morgen de stad in.