11 nov - Naar het noorden

11 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Om 5u gaat de wekker. Ik dacht altijd dat je bij het backpacken altijd kon uitslapen en geen wekker hoefde te zetten, maar tot nu toe valt dat best tegen. Het inpakken van mijn backpack in het donker was het volgende struikelpunt, het licht kon ik niet aandoen in de kamer met 5 andere backpackers. Ik hoorde na het afgaan van m'n wekker namelijk ook al gekreun van een van de anderen. We hebben om half 6 afgesproken bij de bootcompany om zeker op tijd te zijn. Ze hebben ons verteld dat deze boot wel op tijd vertrekt omdat het de eerste van de dag is.
De boot zou er om 10.45 moeten zijn, we vliegen om 13.30 en vanaf de boot moeten we nog een uur met de taxi. Als het goed is zouden we het dus in wel moeten halen, maar omdat ik op de heenweg ook al 6 uur vertraging had, kan het nog spannend worden. Nu zitten we in de boot terwijl we de zon zien op komen. We wilden op Koh Tao naar de zonsondergang kijken, maar vanwege de bewolking kon dat steeds niet, ook stonden we rond die tijd (18u) vaak onder de douche na het duiken. Misschien maar kijken of ik net als de rest van de boot wat kan slapen. Meestal als ik wakker ben voor het reizen lukt slapen niet, zeker niet als ik niet plat kan liggen. Vannacht minder goed geslapen omdat het bed wat minder lekker was en de deken niet lang genoeg was om van m'n schouders tot m'n voeten te kunnen bedekken. Dat kun je ook wel verwachten voor minder dan de helft van de prijs ten opzichte van de tweepersoonskamer.
De reis ging heel voorspoedig, veel beter dan ik tot nu toe gewend was in Thailand. De boot vertrok om 6u strak en kwam maar 5 min later aan in Surat Thani, waar de bus naar het vliegveld al klaar stond en 5 minuten later weg ging. Dus uiteindelijk waren we 3uur te vroeg op het vliegveld (1330 vliegen), precies zoals we gepland hadden. Na een prima ontbijt nog wat gelezen voordat we het vliegtuig in gingen. Zoals gewoonlijk heb ik niet kunnen slapen op de boot, in de bus en in het vliegtuig, maar 2 koffie later kon in het wel overleven. Vanaf Chiang Mai airport een taxi genomen naar Julie's Guesthouse, een plek die aangeraden was door een vriendin en ook in de Lonely Planet stond. Het bleek een heel schattig plekje te zijn met een bar, dakterras en vlak bij het centrum, waar we voor minder dan de helft van de prijs van het hostel op Koh Tao konden overnachten, en ook nog een 3pers kamer met eigen badkamer en wc. Na aankomst in de hitte (33 graden) even uitgerust op het terras, was weggebracht en daarna rond 18 naar de markt gegaan op straat. Dan rijden er geen auto's en wordt er natuurlijk van alles (heel goedkoop) verkocht. Luke en ik besloten avontuurlijk te doen en voor het eerst echt op straat te gaan we eten. Jasper voelde migraine aankomen, dus besloot na 15 min weer naar het hostel te gaan en uit te rusten. Luke en ik hebben eerst noodles gegeten (gedeeld) bij een oud vrouwtje die het op straat stond te koken. Ze heeft zelfs nog een foto van ons gemaakt met haar eigen telefoon toen we het kochten. De noodles zagen er een beetje niet helemaal goed uit, maar smaakten erg goed. We verschrikkelijk pittig, Luke had er ook last van, terwijl ik degene van ons ben die het minst goed tegen pittig eten kan. Na de noodles en een flesje water zijn er doorgelopen naar het echte eetgebiedje, waar Luke noodlessoep nam en ik springrolls, erg lekker en vers uit de olie. Om het nog een extra avontuurlijk te maken zagen we dat een kraampje gegrilde krokodil verkocht, maar helaas was het 200thb, 6eu voor een klein spiesje dus hebben we dat maar niet gedaan. Bij het eilandje verkochten ze ook T-shirts en we konden het niet laten om er allebei 2 te kopen, wel nog kunnen afdingen tot een voor ons acceptabele prijs en waarschijnlijk was zij er achteraf ook heel tevreden mee. Toen moesten we wel terug naar het hostel gaan, niet omdat het niet leuk meer was, maar omdat het te leuk werd en we anders te veel geld aan kleren en andere troep zouden uitgeven. Op de terugweg toch nog een portie Pad Thai gehaald bij een tentje waar we al voorbij liepen. Totaal voor €2 kunnen eten op de markt en veel lekkerder dan ik had verwacht. Terug in het hostel even met Jasper ook gezeten, waar hij ons mededeelde dat we huisdieren hebben op de kamer, kakkerlakken in de badkamer. Zo lang ze niet bij me in bed kruipen vind ik het prima. Naast ons aan een tafel zaten 4 mensen die met een kaartspelletje zouden beginnen en vroegen of we mee wilden doen. Jasper ging naar bed want hij voelde zich nog steeds niet lekker en Luke was ook te moe om mee te doen. Dus heb ik nog 2 potjes presidenten verloren van die backpackers... Blijkt dat zij over 2 nachten ook naar Pai gaan met de bus, wat wij ook van plan waren, dus wie weet zien we ze daar wel weer. Nu in bed nog wat lezen en morgen enigszins uitslapen tot 9 voordat ik met Luke de rest van Chiang Mai ga verkennen, wel willen niet te veel tijd verspillen in de ochtend. Jasper blijft dan waarschijnlijk in het hostel vergezeld door noodlessoep en ibuprofen. Het weer lijkt ons toch achtervolgd te hebben, we gaan nu met regen slapen.